MTA Középiskolai Tanulmányi verseny
A Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapata nyerte meg a fődíjat.
A Trifolium, vagyis a Gödöllői Református Líceum Gimnázium csapatának tagjai utazhatnak a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőműhöz, az ITER-hez.
Ők bizonyultak a legjobbnak a Középiskolai MTA Alumni Program keretében szervezett tanulmányi verseny döntőjében, amelynek fő témája a klímaváltozás és a fenntarthatóság volt.
„Hozzatok magatokkal egy tárgyat 2061-ből, és mondjátok el, hogy miért lesz fontos a klímaváltozás szempontjából” – ez volt az egyik feladata az MTA Székházba érkező csapatoknak. A két részből álló döntő első fordulójában ezeket a tárgyakat – egyebek mellett mesterséges intelligenciával működő mezőgazdasági munkagépet, új típusú akkumulátort, az erdők pillanatnyi állapotáról képet adó rendszert, környezetbarát klímaberendezést – kellett rövid prezentációkban bemutatniuk, emellett kvízkérdésekre is válaszolniuk kellett, hogy bizonyítsák lexikális és alkalmazott tudásukat, tájékozottságukat és kreativitásukat.
A versenyt az MTA Székház Dísztermében összegyűlt nézők: a diákoknak szurkoló felkészítő tanárok, iskolatársak, vendégek és kutatók mellett az MTA YouTube-csatornáján online is sokan követték figyelemmel. Így szemtanúi lehettek annak, hogy a meglepetésvendég alternatívrock-együttes, a Carson Coma produkciója után folytatódó döntő második részébe, a végső fináléba rendkívül szoros versenyben
- az ELF (Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium; felkészítő tanár: Németh Éva);
- a Membrain (kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium; felkészítő tanár: Bakk János); valamint
- a Trifolium (Gödöllői Református Líceum Gimnázium; felkészítő tanár: Nagyné dr. Molnár Melinda)
csapata jutott.
A három csapatot alaposan megdolgoztatták a szervezők a végső összecsapásban: egyebek mellett kvízkérdésekre adott válaszokkal, klímaváltozással kapcsolatos fogalmak elmutogatásával, valamint cím nélküli, a felmelegedéssel összefüggő jelenségeket ábrázoló ábrák megfejtésével és elmagyarázásával is bizonyítaniuk kellett felkészültségüket, végül rendkívüli izgalmak után, szoros versenyben alakult ki a végső sorrend.
A fődíjat, egy többnapos szakmai utazást Dél-Franciaországba, az épülő ITER kísérleti fúziós erőműbe a Trifolium csapata nyerte.
Második helyezett az ELF, harmadik pedig a Membrain lett. A döntő minden résztvevője értékes díjakban részesült: a diákok egy Galaxy Tab A8 tabletet kaptak Smart keyboarddal, a döntős csapatok felkészítő tanárainak munkáját pedig 150 ezer forintos vásárlási utalvánnyal köszönték meg a szervezők. A legtöbb, 13 csapatot felkészítő tanár, Sete Krisztina Beáta, a Szigetszentmiklósi Batthyány Kázmér Gimnázium pedagógusa munkáját egy kerékpárral ismerték el.
2022 októberében a Magyar Tudományos Akadémia első alkalommal hirdetett tanulmányi csapatversenyt középiskolásoknak, melynek során magyarországi és határon túli középiskolák háromfős diákcsapatai mérhetik össze tudásukat a klímaváltozás és a fenntarthatóság témakörében.
A diákok által kedvelt közösségi oldalakon is hirdetett verseny a reméltnél is nagyobb érdeklődéssel indult, 229 iskolából 686 középiskolás csapat és 288 felkészítő tanár jelentkezett. A 229 iskola közül 49 fővárosi, 50 pedig határon túli intézmény volt.
A verseny két online fordulóból és egy szóbeli döntőből állt. Az első forduló november 9-én zárult, 152 csapat jutott tovább a második fordulóba. Ehhez 80%-os teljesítményre volt szükség, ami jól mutatja a mezőny magas színvonalát, a diákok és tanárok felkészültségét. A 152 csapatból 117 kvalifikált a döntőre, ebből alakult ki a végső 10-es mezőny.
A döntőről készült felvétel teljes terjedelmében megnézhető itt, az MTA YouTube-csatornáján: https://www.youtube.com/watch?v=NlrdY6-VWsk