Fényfűzér Indiából
Az egyik legnépszerűbb fesztivál a Millenáris programján
FÉNYFÜZÉR INDIÁBÓL - DIPAVALI
A kis lámpások, melyeket minden háznál meggyújtanak ilyenkor, hírnökei a fény győzelmének a sötétség felett, az istenek győzelmének a démonok felett, áldás az elhunyt lelkekre, valamint a jó szerencse invitálói.
Nem csupán a hosszú fényfüzérek, mécsesek, lenyűgöző tüzijátékok jellemzik az ünnepet, az új ruhák, a hölgyek színpompás szárija és az éjszakán át tartó társasjátékok, mint az úgynevezett “chaupar” vagy “chokkattan” is hozzátartoznak a fesztiválhoz.
Ősi játékosai ezeknek a kockajátékoknak Síva és Parvati, akik fáradhatatlanul játszanak, veszekednek, kibékülnek, házasodnak, hosszan a végtelenségig folytatva a sort, mint örök szerelmesek.
Velük is találkozhatunk ezen az ünnepi estén, Bittner Meenakshi Dóra és Saskia Kersenboom táncelőadásában, melyben a dél-indiai klasszikus táncok közül a Bharatanatyam és Dasi Attam nyújt lírai koreográfiákat.
A tematikus előadásban Magyarországon még sosem látott repertoárt és különleges meglepetéseket tartogatnak a táncművészek.
Lantos Zoltán és Szalai Péter Duója az ősi gyökerekre visszatekintő Észak- és Dél-Indiai klasszikus zene Rága- és Tála-rendszerének nyomvonalán haladva bontja ki meditatív, lebegő, olykor pedig sodró és vibráló improvizációit. Mindketten hosszú éveket töltöttek Indiában a klasszikus zene töretlenül virágzó, szigorú szabályrendszeren alapuló tradiciójának elsajátításával.
Ebben a megközelítésben a jazz szabadsága és az elektronika is szerepet kap.
A kompozíciók tisztelgések az indiai klasszikus zene és tánc nagy mesterei előtt, új hajtások egy ősrégi, terebélyes fán…
Az ünnepi estén köszöntőt mond Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta, India Magyarországi Nagykövete.
Program:
18.30 – Ünnepi Kolam rajzolás mécsesekkel, mely a padló díszítő művészete Indiából és tűzzsonglőrök a kertben
19.00 – Őexcellenciája Gauri Shankar Gupta, India Magyarországi Nagykövetének köszöntője, majd Bittner Meenakshi Dóra és Saskia Kersenboom Bharatanatyam és Dasi Attam táncelőadása
20.00 – Lantos Zoltán és Szalai Péter Duója - indiai hegedű és tabla
18.30 – 21.00 - Indiai Ízek – Bombay Express
Dr. Saskia Kersenboom az Amszterdami Egyetem Színháztudományi Tanszékének docense, aki kombinálta akadémiai tanulmányait a dél-indiai klasszikus tánc és zene elsajátításával. Tánc mesterei Smt. T. Balasaraswati tanítványa: Smt. Nandini Ramani és K. Ganésan voltak. Éneket Shri B. Krishnamoorthy-tól, míg vínán Smt. R.Ramani-től, Sri M. Nageswara Rao-tól és Smt. VinitaVenkataraman-tól tanult, valamint tanulhatott a tiruttani Shri Subramanya templom egykori devadasiától, Ranganayakitól is.
1975-től Saskia több évet töltött Tamilnadu templomaiban, különösen Tiruttaniban, melynek gyümölcseként 1987-ben megjelent híres könyve a Nityasumangali, mely a dél-indiai devadasi tradíciót öleli át.
Bittner Meenakshi Dóra Magyarországról indulva a dél-indiai Chennai-ban tanult és tartotta meg vizsgaelőadását. India többszörösen kitüntetett érdemes művészének, Jayanthi Subramaniam-nak, a chennai-i Kala Darsana Táncművészeti Intézet igazgatójának személyes tanítványa. Dél-Indiai klasszikus tánc tanulmányait 1997-ben Budapesten kezdte, 2003-tól Chennaiban folytatta, majd 2005-ben élőzenei kísérettel tartotta meg első önálló estjét a Dél-Indiában. 2008-ban Yantra címmel elkészült az első magyarországi tematikus Bharatanatyam táncfilm Bittner Meenakshi Dóra szereplésével.
Lantos Zoltán a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével kezdett foglalkozni, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, hogy klasszikus indiai zenét tanuljon. Nyolc és fél évig élt Indiában, tanulmányain kívül komponált és koncertezett. Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte, és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival. Lantos Zoltán egy öt-húros hegedűn és egy különleges, a számára készült öt-plusz-tizenhat rezonáns-húros hegedűn (tarangini) játszik.
Szalai Péter Tizenhat évesen kezdett hivatásszerűen foglalkozni az indiai klasszikus zenével. Kurtág György ösztönzésére a legnépszerűbb ütőhangszert, a tablát választva hangszeréül. Kezdetben a Delhi gharana (iskola) két kiemelkedő képviselőjétől, Anthony Dasstól és Ustad Munnu Khantól tanult, majd a ’80-as évek második felében a világhírű tabla-mester Ustad Alla Rakha fogadta tanítványává. Napjainkban szigorúan követi a Punjab gharana hagyományait. 1987 óta különleges mester-tanítvány kapcsolatban áll Pandit Ravi Shankarral, akit nem csak az indiai klasszikus zene területén tekint mesterének.