Szabadidő magazin - Káosz
Szabadidő magazin

Káosz

2022. április 4. 17:57 |

Kuroszava film a művészmozikban

Kurosawa aktív pályája idején Japán harcias államból békés gazdasági nagyhatalommá vált. Legismertebb filmjei az 1950-es és 1960-as években készültek, de haláláig még sok filmet írt, rendezett. Filmtörténeti jelentőségű filmje az Akutagava Rjúnoszuke két novellájából – A vihar kapujában (Rasómon) és A bozótmélyben (Jabu no naka) – készült A vihar kapujában; 1950, mely elnyerte a Velencei Nemzetközi Filmfesztivál Nagydíját.

 

Sok filmje játszódik Japán feudális korszakában (kb. XIII–XVII. század), néhány William Shakespeare-mű filmes adaptációja. Ilyen például a Ran (Lear király) vagy a Véres trón (Macbeth). A Ranben a rendező a Lear király történetet a XVI. századi Japánba helyezi át. A magyar nézőknek A só című magyar népmese története is felidéződhet. „Kuroszava, a gondolkodó és művészetével hatni tudó, felelős ember a lehető legaktuálisabb veszélyre hívja fel a figyelmet: az emberiség bármelyik pillanatban elpusztíthatja önmagát.” /Filmkultúra kritika, 1985/

 

A Lear király William Shakespeare egyik leghíresebb és legösszetettebb tragédiája, amely az idős címszereplő fokozatos megőrülését mutatja be, ahogy a három lánya hízelgésére számítva lemond a javukra a koronáról és szétosztja közöttük az országot. A tragikus történet forrása a britonok királyának, Leirnek a legendája a római kor előtti kelta vaskorból (i.e. 8. század).

 

A film 12 millió amerikai dollárból készült. Ehhez képest csak 4 092 863 dollárt hozott vissza, de a kritikusok szerették.

 

Akira Kuroszawa, talán a legismertebb japán filmrendező, filmproducer, forgatókönyvíró1910-ben született és 1998-ban hunyt el Tokióban.

A Káosz (Ran, 1985) francia pénzből forgatott történelmi eposz… monumentális. A nagyhatalmú Hidetora nagyúr átadja hatalmát fiainak, akik kisemmizik az öreg harcost. Több évtized hódításai, felépített birodalma hullik szét szeme előtt, úgy, hogy közben szembesül korábbi bűneivel is, s a bosszú eluralja világát. A pusztulás végén, a lerombolt várban, a vörösen izzó égbolt alatt magányosan áll a korábban megvakított herceg: nincs semmi már, se isten, se ember, csak az égbolt. Kurosawa a modernizmus semmijét foglalta itt nagy ívű keretbe, a tűz és a pusztulás állomásaiban a vörös szín mindent elborít és felgyújt. A Ran a legteljesebb összefoglalása az életműnek, az összes emberi jellem széthullása. Kurosawa szerint az emberi lét és az élet különbözik egymástól. A Kagemusában és a Ranban (…) azt mondja, hogy létezésünknek csak saját magunk által kreált hasonmásai vagyunk, s az életünk csupán ennek eszköze. Mert a létünket csak életünk színjátékával tudjuk elképzelni, ám mivel ez pillanatok alatt széteshet, ezért csak szigorúan színjáték marad…/Ritter György: A tennó/

 


 

Akira Kuroszavának megint sikerült (…) egy „nemzetietlen” (távol-nyugati) témából vérmesen nemzeti filmet csinálnia, sikerült egy időtlen, majdhogynem allegorikus történetből történelmi (és mégis allegorikus) filmet formálnia. Egyáltalán, sikerült egy agyoninterpretált színdarabból teljesen új szemléletű filmet csinálni, a NO-színház intimitását és a háborús kalandfilmek monumentalitását ördöggolyókként egymásba illesztenie (…) Sikerült neki – és ez a legcsodálatosabb tette mind között – az égboltot, a napot, az alkonyt, a felhőket engedelmes statisztákká bűvölnie (…). Csak egyetlen dolog nem sikerült neki (…): nem sikerült a poklot ábrázolnia. /Forgácsh András: A káosz gyémánttengelye/

 

 

Ran - Káosz

japán-francia történelmi dráma,

163 perc,1985

Digitálisan felújított kép és hang

ART besorolással rendelkezik

Rendezte: Akira Kurosawa

Bemutató: 2022.04.07

Forgalmazó: Pannonia Entertainment

Korhatár: 16

Előzetes: https://www.youtube.com/watch?v=6_Fb49Qp5qY

 

Hidetora fejedelem átadja birodalmának irányítását legidősebb fiának, Tarónak. Szaburu, a legkisebb fiú nem helyesli apja döntését, mert mindkét bátyját túlságosan hatalomszeretőnek ismeri, s emiatt egyiküket sem érzi alkalmasnak egy egységes állam vezetésére. Az atya ezért Szaburu ellen fordul, de hamarosan kénytelen lesz belátni, hogy "lázadó fiának" igaza volt...

A filmben Kuroszava Akira Shakespeare Lear király című művét meséli el, a történetet a XVI. századi Japánba helyezve át.

Szándéka szerint létfontosságú kérdésekre kíván bennünket figyelmeztetni, ahogy a Filmkultúra kritikusa is írta: "Kuroszava, a gondolkodó és művészetével hatni tudó, felelős ember a lehető legaktuálisabb veszélyre hívja fel a figyelmet: az emberiség bármelyik pillanatban elpusztíthatja önmagát. Jól megrajzolt portrét tart elénk a rendező: ilyen voltál, ilyen vagy - gondold meg hát ember, mit cselekszel!"

A filmet digitálisan felújítva 4K minőségben 5.1 Dolby hanggal kerül bemutatásra.

 

Fotósarok