Bali varázslatos világa
Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum fotókiállítása
"Transz/ Tánc/Bali.
A fotókiállítás Bali szigetének egy kevéssé ismert oldalát szeretné megmutatni két utazó szemszögéből.
Mindketten nők voltak; egyikük az 1930-as évek közepén, másikuk a 20–21. század fordulóján érkezett Balira. Nem ismerték egymást, mégis ugyanazt látták meg Balin közel egy évszázad különbséggel.
Gill Marais fotóriporterként jutott el Balira 1988-ban, s onnantól fogva élete jó részét ott is töltötte. Megkapó fotósorozatokat készített a sziget rituális transztáncairól, a tárlat ezekből mutat be válogatást. A kívülállók számára olykor hátborzongató elemeket tartalmazó táncok a látható világon túli világgal való kapcsolattartás fontos eszközei.
A jó és rossz örök harcát megjelenítő, az ártó erőkkel hadakozó, azokat távol tartó tradicionális táncokról már az 1930-as években is értesülhetett a magyar közönség. Zboray Ilona az 1930-as évek közepén érkezett a szigetvilágba, hogy a már másfél évtizede ott dolgozó bátyját meglátogassa és felfedezze a titokzatos trópusokat. A kiállításban korabeli tudósításai olvashatók többek között azokról a transztáncokról, amelyeket Gill Marais a 21. század elején fotókon örökített meg.
Gill Marais fotográfusnő Balira érkezvén a hétköznapokat, ünnepeket, és mindenekelőtt az embereket fotózta, elsősorban kulturális sajátságokra, az utazásra és az élet hittel megélt eseményeire, fordulópontjaira, ünnepeire fókuszálva. A helyi közösségek bizalmukba fogadták és megengedték neki, hogy egészen bensőséges ünnepi pillanatokat és eseményeket is dokumentálhasson kamerájával. A kiállítás és a kötet létrejötte mindenekelőtt Gill Marais-nek köszönhető, azonban sajnos ő már nem érhette meg e kiállítás megnyitóját.
Míg Zboray Ilona a személyes benyomásait vetette papírra keresetlen őszinteséggel, addig Gill Marais inkább egyfajta esszenciáját nyújtja képein a Balin töltött hosszú évek tapasztalatainak. Mind a kettejükben különösen mély benyomásokat keltettek azok a transz állapotban előadott, az ártó erők távoltartására bemutatott rituális táncok – a krisz tőrrel előadott krisz-tánc, vagy a tűztánc –, ahol az eksztázisban démonok és sötét erők is megjelennek, jó és rossz örök harca elevenedik meg. A nyugati kultúrából érkező néző számára olykor hátborzongató elemeket tartalmazó táncok az istenségek és az emberek számára láthatatlan világ közötti kapcsolattartás fontos eszközei.
A látogatók egyben képet kapnak a bali népek hitvilágáról, a születés, fogreszelés, házasság, temetés rituáléiről. Hitük szerint a gyermekek közvetlenül az égből érkeznek. A felnőttkorba érést a fogreszelés szertartás keretei között ünneplik. Ezzel a fogakhoz társított agressziót szimbolikusan megölik, hogy enyhítsék azokat az emberi gyengeségeket, melyek a két szemfogban és a négy metszőfogban testesülnek meg, mint a kapzsiság, féltékenység irigység és más negatív érzelmek. Senki nem köthet addig házasságot, amíg nem részesül ebben a szentségben
A kiállításban fényképeken és szövegben megjelenő transztáncok életre kelnek a Sacred & Secret című dokumentumfilm rövidített változatában, amelyet a kortárs Basil Gelpke rendezett.
A kiállítás január 30-ig várja az érdeklődőket.
Fotó: Csillag György