Szabadidő magazin - 2020 a 21. Század Kiadónál
Szabadidő magazin

2020 a 21. Század Kiadónál

2020. február 15. 21:43 |

Bárdos András ajánlója

 


Jóbarátok és egy várva-várt klasszikus
Soha nem volt ennyire színes a 21. Század Kiadó világa, csupa öröm, csupa meglepetés a 2020-as évünk!
Hol kezdjem? Kivel?
Talán az év egyik legjobban várt könyvével, a Jóbarátok című sorozat kulisszái mögé kukucskáló, A Jóbarátok-generáció – Mi történt a színfalak mögött című kötettel.
1994-ben kezdődött, és bár csak (?) tíz évad készült, úgy tűnik, soha nem fog véget érni. A Jóbarátok nem filmsorozat, hanem immár több generáció közös élménye, világa, nyelve.
Saul Austerlitz, a popkultúra krónikása exkluzív interjúkat készített az írókkal, a rendezővel, producerekkel és a stáb tagjaival a sorozat történetéről, amely a Netflixen most is meghökkentően népszerű. Izgalmas részleteket közöl a forgatás körülményeiről, a Super Bowlról, londoni utakról, leszbikus esküvőkről, frizuradivatokról, szupersztárok cameoiról vagy a millió dolláros szerződésekről.
A Könyvfesztivál áprilisban enélkül is nagy esemény, de így, a Jóbarátokkal…  Aki siet, az első példányokból vehet.
Szintén a Könyvfesztiválra készülünk a kiadó történetének egyik legfontosabb vállalkozásával. Hosszú ideig küzdöttünk az irodalomtörténet legolvasottabb, legnépszerűbb íróinak egyikéért, akinek könyveit jó ideje csak antikváriumokban találni Magyarországon.
És sikerült! Sikerült meggyőzni a jogtulajdonost, sikerült megszerezni a jogokat, így tavasztól végre újra megjelennek Ernest Hemingway művei magyarul: tavasszal a világirodalom legfontosabb kisregényeként ismert Az öreg halász és a tenger, melyért Nobel-díjat kapott Hemingway, illetve a csodás szépségű Búcsú a fegyverektől.
Ősszel jön újabb kettő, aztán meglátjuk…
Az öreg halász és a tengert Ottlik Géza, a Búcsú a fegyverektőlt Örkény István fordította!

Krimik és thrillerek a javából
Nem hagyjuk cserben azokat, akik kemény, modern thrillereket várnak tőlünk, olyanokat, mint A lány a vonaton vagy a Ne higgy a szemének!
Jön februárban az új írósztár, Christina Alger regénye, a Lányok, mint mi. A bankár feleségével Alger eléggé meglepte és elbűvölte az olvasókat, és úgy tűnik, tartja a színvonalat. Az új regénye New York Times bestseller lett, többek közt a Buzzfeed, Sunday Times, a New York Post és a Kirkus Reviews is az év legjobb krimijei közé választotta. A történet középpontjában egy FBI ügynök áll, akinek kapcsolata apjával igencsak kilátástalan – tíz éve nem járt otthon. Amikor apját halálos baleset éri, visszatér szülővárosába – és minden megváltozik.
A francia Michel Bussi a modern krimi egyik legizgalmasabb és legolvasottabb írója: kicsit lassabb a tempó, árnyalattal bonyolultabb a cselekményszövés, egyszerre korszerű és klasszikus, nem véletlen, hogy a szerző az európai sikerlisták állandó lakója. A Ne engedd el! újabb, magyarul megjelenő könyve (A 2019-ben kiadott Fekete vízililiomok után). Idilli nyaralás, férfi, nő, kisgyerek, aztán egy délután az asszony eltűnik. Majd eltűnik a férfi is, a szigeten pedig elkezdődik az embervadászat… A Guardian írta Bussiről, hogy – szemben a krimiírók többségével – egyáltalán nem ragaszkodik egyetlen formula különböző változataihoz a történeteiben. Bussi mindig csupa meglepetés. Most is.
Májusban érkezik Cara Hunter új regénye, a Végtelen harag. Az Egy közeli ismerős, a Sötétben és a Nincs kiút után az Adam Fawley-sorozat újabb, negyedik darabja, sok olvasó szerint talán a legjobb. Egy fiatal lányt elrabolnak Oxford egyik utcájáról, Fawley soha nem látott még hasonló emberrablást…
És a végére az ötödik és egyben befejező Jane Hawk-story Dean Koontztól, aki ezzel a sorozattal visszaküzdötte magát a sikerlistákra és a legjobbnak tartott thriller-írók közé.
Itt már minden sor spojler, a rajongóknak legyen elég ennyi: tavasz végén jön a könyv!


KULT Könyvek, szépirodalom, satöbbi
Úgy döntöttünk, hogy tavasszal kicsit kényeztetni fogjuk a szépirodalom kedvelőit; íme:
Mi lehet izgalmasabb egy Sally Rooney-regénynél? A válasz pedig (bocsánat a gyenge poénért): egy másik Sally Rooney regény. A Normális emberek valóban a kortárs irodalom legnagyobb sikerei közé tartozik szerte a világon. Egymillió eladott példány, sok-sok elismerés, díjözön, sikerlistás helyezések hónapokon át. Vagy már lassan évek óta. És itt a másik siker, a Baráti beszélgetések (KULT Könyvek).
A fontosabb elismerések: Sunday Times: Az Év Fiatal Írója Díj, Vogue: Az év tíz legjobb könyvének egyike, Buzzfeed: Az év egyik legjobb könyve, Elle: Az év egyik legjobb könyve.
És két vélemény: „Pontos, humoros, gondolatébresztő... nagyszerű portré két fiatal nőről, akik igyekeznek megbirkózni a felnőtté válás kihívásaival.” – Celeste Ng, a Kis tüzek mindenütt szerzője és: „Óriási könyv. Egy nap alatt kiolvastam. És ezzel nem vagyok egyedül” – Sarah Jessica Parker.
Frances hidegfejű, szenzitív fiatal nő, Dublinban tanul, írói pályáját építgeti. Legjobb barátnője a szépséges Bobbi, aki öntelt és hiú ember. Egyik este megismerkednek egy ismert fotóssal, és egyre közelebb kerülnek hozzá. Frances be kell vallja magának, mennyire imponál neki az idősebb nő ízléses otthona és jóképű férje, Nick. Frances és a férfi flörtölni kezdenek, de kalandjuk, ami kezdetben szórakoztató csacskaságnak tűnik, később fájdalmas érzésekhez vezet…
 
A tavasz nagy meglepetése lehet Taffy Brodesser-Akner Fleishman bajban van című regénye (a KULT Könyvek sorozatunkban). Az írónőt az új Philip Rothként emlegetik, és a regény alapján nincs ebben semmi túlzás. New York, házasság, válás, szorongások és emancipáció, a könyv az elmúlt év egyik legünnepeltebb regénye. New York Times bestseller, jelölték az amerikai Nemzeti Könyvdíjra, az év legjobbjai közé választotta a Time, a New York Times, a Vanity Fair, a Vogue a GQ, az Elle és szinte minden médium, ahol könyvekkel foglalkoznak. Fleishman áprilisban érkezik a magyar boltokba.
És folytatjuk a Paul Auster sorozatunkat a Mr. Vertigóval (február) és A véletlen zenéjével (május), Updike műveinek újrakiadását A kentaurral (február), és egy korábban már megjelent Philip Roth-tal, a Dühvel (február).
A Könyvfesztiválra irodalmi slágerekkel készülünk, Esi Edugyan Washington Black című regényével, Samantha Harvey-tól a Nyugati széllel és Jesmyn Ward művével, melynek címe: A csontok megmaradnak. Újra kapható lesz Franzen Szabadság című regénye, mely hosszú ideje hiányzik a magyar boltokból, és a Könyvfesztiválra vadonatúj köntösben megjelenik két Hemingway: Az öreg halász és a tenger, Búcsú a fegyverektől.

Kötelező olvasmányok – az üzleti világ géniuszai
Ami a tényirodalmat illleti: soha nem volt még ilyen sokszínű a tavasz!
Először is, jön A LeBron-vállalat! LeBron James minden idők egyik legnagyobb kosárlabdázója, de sokkal több is ennél. Ő az, aki időben felismerte, hogy a sportolói karrier egyszer véget ér és a megszerzett hírnévvel, pénzzel, kapcsolatokkal, rajongói háttérrel érdemes kezdeni valamit.
Elődjeihez, Magic Johnsonhoz és Michael Jordanhez hasonlóan LeBronból is üzletember lett, aki megalkotta saját globális brandjét és elérte, hogy a profi sportolók másként gondoljanak a saját értékükre, jobban kihasználják a rendelkezésükre álló mozgásteret és gyakrabban hallassák hangjukat.  
A könyvet a Publishers Weekly kötelező olvasmánynak nevezte, és az is. Sportolóknak, fiataloknak, üzletembereknek egyaránt.
 
A tavasz egyik szenzációja lehet a Trillió dolláros coach. Bill Campbell olyan vállalatoknak dolgozott, segített, mint a Google vagy az Apple. Szoros kapcsolatban állt a Szilícium-völgy legkreatívabb elméivel, köztük Steve Jobsszal, Larry Page-dzsel és Eric Schmidttel. Igazi üzleti zseni: tucatszámra mentorált fontos cégvezetőket, vállalkozókat, befektetőket, de még pedagógusokat és sportolókat is.
Ez a kötet Coach Bill bölcsességének esszenciája. 
 
Aztán áprilisban érkezik a Primitív technológiák, mely az emberiséget egyre jobban foglalkoztató kérdések egy részére ad nagyon is konkrét választ: mi történik, ha akár csak órákra vagy napokra is el kell távolodnunk a civilizált világtól. Hogyan védjük magunkat, hogyan éljük túl, hogyan ne essünk kétségbe, ha egyszer csak a gépek, szoftverek és digitális eszközök nem oldanak meg mindent helyettünk.  

Bárdos András

Fotósarok