Szabadidő magazin - Könyvek karácsonyra
Szabadidő magazin

Könyvek karácsonyra

2019. december 6. 16:45 |

Simonovics Ildikó:Rotschild Klára.A vörös divatdiktátor.

Rotschild Klára neve fogalom volt a divatszakmában évtizedekig. A szerző mégis kemény kutatómunkával tudta összeállítani élete mozzanatait, korabeli újságcikkekből, levéltári anyagokból, az egykori munkatársak visszaemlékezéseiből.

Klára mondhatni beleszületett a szakmába. Apja, anyja, neves szabómesterek, utóbb ismert szalon tulajdonosok lettek. Szülei válása után apja új feleségével virágoztatta fel vállalkozását.

Klára 1934-tól lett önálló, nem végzett sok iskolát, két polgárit és induláskor nem volt iparigazolványa sem. De veleszületett tehetsége, szervezőkészsége és üzleti érzéke korán meghozta számára a sikert. Nemsokára már divatbemutatót tartott, felismerve a párizsi divat hazai alkalmazásának vonzerejét. Azzal robbant be a szakmába, hogy olcsóbb áron jó minőséget kínált. Mindehhez kiváló sajtókapcsolatokat épített. A korabeli legsikeresebb társasági lap, a Színházi Élet divatmellékletének állandó szereplője lett. A pályán néha kemény konkurencia harcokat is kellett vívnia, perekkel viaskodni. De mindez nem befolyásolta az egyre növekvő ismertségét. Sikk lett nála varratni, a bel-és külföldi arisztokrácia, a gazdag megrendelők alkották vevőkörét. Az Operabál elegáns, egyedi modelljei nála készültek, Horthy István esküvőjére a menyasszony ruhája. Minden variánsát megalkották szalonjában a vevők kívánalmainak, az „iskoláslány” típusú egyszerűbb stílustól a démoni nagyestélyiig. Az elegancia hercegnőit öltöztette.

De közbeszólt a történelem. Klára 1938-ban áttért, majd 1941-ben kísérletet tett a cég „átírására”, sajátos módon az „Ébredő magyarok” pártvezére, Eckhardt Tibor felesége nevére. Az üldöztetést ő maga, családtagjai is átvészelték, ehhez feltehetően a legendás Wallenberggel való ismeretség is hozzájárulhatott. Üzletét azonban bombatalálat érte.

A háborút követően új fejezet kezdődött a szalon életében is. Nem csak a rendszer változott, hanem új stílus irányzat is hódított, 1947-től a Dior újításai lettek irányadók. A fordulat éve után itthon a tömegkonfekció vette át a főszerepet. Klára szalonját államosították.1954-ig az Állami Textilkereskedelmi Vállalat alkalmazottja volt. De 1957-től ismét a hazai divatélet egyik főszereplője lett. Újra Párizsba látogathatott, a brüsszeli világkiállításon, majd egy kétszáz ruhamodellt felvonultató szovjet bemutató kőrúton is sikert aratott. Innen ívelt felfelé az út, mely szocialista divatkirálynővé avatta.

„A szocializmus állami alkalmazottjaként is a világháború előtti nagyvilági, polgári életet élt, egy letűnt kor értékrendjével.” Saját, pazar eleganciával berendezett lakásán is tartott egyedi esetekben házi bemutatót. Megrendelői közét uralkodók, vezető politikusok feleségei, a művészvilág ismert szereplői tartoztak.

Szakmai módszereivel külön fejezet foglalkozik. A konfekcióipartól függetlenül tovább képviselte a szabóiparos-kézműves szakmára épülő, a magas minőségű, egyedi klientúrára építő hagyományos üzleti szisztémát.

 

Jaffa Kiadó 2019

Fotósarok