Szabadidő magazin - „Babadook”
Szabadidő magazin

„Babadook”

2018. január 30. 20:30 |

Lélektani horror-dráma a mozikban

 

Február 1-től Magyarországon is bemutatják a mozikban a műfaj rajongói és kritikusai által világszerte elismert pszichológiai horror-drámát: a több mint 50 fesztiváldíjjal elismert „Babadook”-ot.

 

A történet főszereplője fialon megözvegyült Amelia, aki akkor veszítette el a férjét, amikor az éppen a kórházba vitte őt, hogy megszülje első gyermeküket. A baleset óta hét év telt el, azóta is egyedül neveli fiát, Samuelt, ám a nő és gyermeke még mindig nincs túl a traumán. A fiú nem könnyíti meg a dolgát: súlyos viselkedési problémákkal küzd, követelőző és erőszakos, ugyanakkor folyton rémálmokkal küzd és azt állítja hogy egy félelmetes rém lakik a házukban. Egy nap Samuel az esti meseolvasáshoz egy furcsa könyvet emel le a polcukról – amelyől anyja sem tudja hirtelen, hogyan került oda – az ijesztő gyerekkönyv hatására azonban fiú állapota csak rosszabbodik, idővel az iskolából is kitiltják. Ahogy anya és fia egyre jobban elszigetelődik a külvilágtól, Amelia kezdi úgy érezni, hogy talán tényleg nincsenek egyedül a házukban...

 

Soha nem láttam ennél ijesztőbb filmet” - írta Twitteren William Friedkin, Az ördögűző (The Exorcist, 1973) legendás rendezője A Babadook-ról*. Jennifer Kent ausztrál író-rendező első nagyjátékfilmje valóban zsigerien félelmetes és a fokozatosan építkező első félidő után a film második felében székbe szögezően feszült, ugyanakkor életszerűsége miatt szívszorító és katartikus is egyszerre. Természetfeletti rémek és hatásvadász effektek helyett a forgatókönyv és karakterek aprólékos kidolgozásával, a feszültség lassú és alattomos fokozásával dolgozik. A drámai és thriller stílusjegyeket pszichológiai horrorral ötvöző  alkotás pont a realizmusa miatt válik igazán ijesztővé: a szereplők belső félelmei, magánya, bűntudata, gyásza és dühe lépésről lépésre öltenek testet a végkifejletig és ebben a folyamatban egy kicsit saját magunkra, olykor-olykor bevillanó sötét gondolatainkra is ráismerhetünk. A Babadook ilyen értelemben végső soron egy mozgóképes lélektani esettanulmánynak is felfogható, mint az elfojtások pusztító erejének vizuális allegóriája.

 

A részben Kickstarter közösségi finanszírozásból készült Babadook a kultikus Sundance Filmfesztivál versenyszekciójában debütált 2014-ben, majd körbeutazta a világot és az összes jelentős horror/fantasy filmfesztiválon lenyűgözte a közönséget és a kritikusokat újszerű látásmódjával és azzal, ahogy visszatért a műfaj gyökereihez. 61 jelölésből nem kevesebb, mint 55-öt váltott díjra és nemzetközi premierje után számos kritikus az év horrorfilmjének kiáltotta ki. A Rotten Tomatoes kritika-gyűjtő portálon jelenleg 98%-on áll az értékelése (200 fölötti kritika alapján), ami kifejezetten ritka ennél a műfajnál. A kritikák a forgatókönyv és az erős színészi játék mellett –  a Amelia-t alakító Essie Davis játékát sokan Jack Nicholson Ragyogás-beli zseniális alakításához hasonlították, és a 7 éves Noah Wiseman  is döbbenetesen erős Samuel szerepében  – kiemelik a film vizualitását, a fények és árnyékok kreatív játékából adódó fesztültségkeltés mesteri kihasználását. Különleges hazai vonatkozása a filmnek, hogy magyar származású amerikai illusztrátor, Alexander Juhasz készítette a filmben kulcsszerepet játszó „Mr. Babadook” képeskönyvet, amely később a filmrajongók kérésére limitált kiadásban meg is jelent.

Hazánkba ugyan némi késéssel érkezik a film, de ez mit sem von le abból a tényből, hogy egy olyan komplex, érett és intelligens alkotás, amilyenre már nagyon nagy szüksége volt a horror műfajának. A Babadook-ot február 1-től vetítik a hazai mozik, eredeti nyelven, magyar felirattal, a Pannonia Entertainment forgalmazásában. Budapesten a Pólus Moziban, a csepeli Kultik Moziban és az Art+ Cinemában lesz műsoron, emellett országszerte a megyeszékhelyek többségén bemutatják. A vetítési helyszínek részletes listája a https://www.facebook.com/PannoniaEntertainment címen olvasható

 

Fotósarok