Szabadidő magazin - Magyar Fürdőkultúra Napja
Szabadidő magazin

Magyar Fürdőkultúra Napja

2016. október 6. 20:40 |

Fogyasztóvédelmi tudnivalók

A fővárosi fürdők és szolgáltatásaik – mire figyeljenek a látogatók?

 

A budapesti fürdők 2016. október 8-án, a Magyar Fürdőkultúra Napján, fürdőlátogatásokkal és változatos, kulturális programokkal várják az érdeklődőket - olvashatják a fogyasztók több fórumon is. Az őszi időjárás beköszöntével pedig egyébként is sokan választják a kikapcsolódás ezen formáját, azonban nem árt körültekintően tájékozódni a fürdők szolgáltatásainak igénybevétele előtt.

Az alábbiakban a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület összegyűjtött néhány fontos tudnivalót.

1.Fürdők házirendjei

A Budapest Gyógyfürdői és Hévizei Zrt. által üzemeltetett fürdők mindegyikében például egységes Házirend van érvényben, azzal, hogy az általános rendelkezéseken túl, az adott fürdő speciális szabályokat is meghatározhat a látogatók részére. A vendég egyebekben a Házirendet a belépési jog megvásárlásával egyidejűleg (pl. jegy, bérlet, kupon, voucher stb.) elfogadja és tudomásul veszi, ahogyan annak tényét is, hogy a fürdők területén általában elektronikus megfigyelőrendszer is működik.

 2.Értékőrzés

Fontos, hogy a vendégek személyes dolgaiért, illetve értéktárgyaiért (pl. mobiltelefon, autókulcs, karóra stb.), a fürdők csak abban az esetben vállalnak felelősséget, ha azokat erre kialakított értékőrzőkben helyezték el. Ebből az is következik, hogy a folyosókon, várókban vagy épp a fogason hagyott tárgyak elvesztéséből származó károkért a vendég felel.

3. Belépők

Fontos időben tájékozódni, hogy a megváltani kívánt belépő pontosan mit foglal magában, azaz jogosít-e további szolgáltatások (pl. szauna, gőzkamra használat) igénybevételére is, vagy azok csak kiegészítő jegy megvásárlása esetén vehetők igénybe. Kedvezményes jegyek vásárlása esetén (pl. diák, nyugdíjas) pedig figyeljenek a fogyasztók, hogy a kedvezményre jogosító igazolványaikat ne hagyják otthon. Negyed-, fél-, vagy éves bérlet esetén olvassák el a Fürdőhasználati Feltételeket és/vagy a belépőhöz kapott Tájékoztatót, hiszen akár a bérlet letiltásával is járhat, ha nem elég figyelmesek. Ügyeljenek a vendégek azon részletekre, hogy pl. a bérlet átruházható-e vagy sem, összesen hány alkalmas belépésre jogosít stb. Jogosulatlan bérlethasználat következménye a letiltáson kívül akár az is lehet, hogy a bérlet tulajdonosa a következő évben már nem lesz jogosult törzsvásárlói kedvezményre.

4. Proxyórák használata

Azokban a fürdőkben, ahol a vendégeknek ún. proxyórát kell viselniük, - melynek chipje a belépésre, valamint a megvásárolt szolgáltatásokra vonatkozó információkat tartalmazza - ügyelniük kell arra, hogy azt lehetőség szerint ne hagyják el. Míg a többszöri belépésre jogosító órákat tulajdonosaik magukkal vihetik, úgy az egyszeri belépéshez kapott órát kilépéskor az óraelnyelő nem adja vissza. A proxyóra elvesztésének vagy pl. a bérlethez kapott óra otthon felejtésének esetén a vendégeknek számolniuk kell azzal, hogy bizonyos előre meghatározott elvesztési díj befizetése ellenében van lehetőség annak pótlására.

5. Hibás teljesítés

A fürdőbe érkezéskor a vendégeknek célszerű időben tájékozódniuk arról, hogy minden medence, illetve egyéb, - a belépő árban foglalt - szolgáltatás működik-e. Például ha a gőzkamrák vagy a szaunák szolgáltatásait nem lehet igénybe venni az adott napon, annak ellenére, hogy a megváltott jegy erre feljogosítaná a fogyasztót, és erről semmilyen nemű tájékoztatást belépéskor nem kapott, úgy jogosan kérhet további kedvezményt vagy arányos pénzvisszafizetést a szolgáltatótól. Nem jogosult azonban a látogató a meglévő bérlete árának visszatérítésére, abban az esetben, ha időben megkapta a tájékoztatást felhasználásának szabályairól, azonban ennek ellenére bérletét jogosulatlanul használta (például azt tiltás ellenére másra átruházta vagy kölcsönadta). Szinte minden hasonló esetben a fürdők bérletletiltást alkalmaznak, mely feloldása általában már méltányosság gyakorlásának kérdése.

6. Reklamáció, panasz

A vendégek jogosultak a fürdők szolgáltatásinak módjára, minőségére, de akár a szolgáltatást (pl. masszázs) végző személy magatartására is észrevételt tenni (szóban vagy írásban). A Vásárlók Könyve általában a pénztárnál, illetve a fürdőosztályokon áll rendelkezésre. A fürdő vezetőjének kötelessége a panaszokat, észrevételeket, javaslatokat kivizsgálnia, illetőleg azok alapján intézkednie. A fürdővendégeket ért balesetről, káresetről, sérülésről pedig minden esetben jegyzőkönyvet kell felvenni. Jó tudni, hogy a fogyasztók vita esetén - ha azt nem sikerül rendezniük közvetlen az intézménnyel - a békéltető testületekhez fordulhatnak (ingyenes) jogi segítségért, illetve megoldásért.

Fotósarok