MEDIA program
A Cannesi Filmfesztiválon
1991-es létrehozása óta az EU MEDIA programja több mint 2,4 milliárd eurót invesztált az európai kreativitásba és kulturális sokszínűségbe, több száz európai film gyártásához és nemzetközi forgalmazásához nyújtva ezzel segítséget.
Az idei cannes-i filmfesztivál nagyszerű lehetőséget nyújt az európai audiovizuális ágazatot támogató MEDIA program 25 éves fennállásának megünnepléséhez.
A program által támogatott filmek idén ismét nagy számban vannak jelen a válogatásban, hiszen az Arany Pálma díjra jelölt 21 film közül 10* MEDIA-finanszírozást vett igénybe: ide tartozik pl. Ken Loach, Pedro Almodóvar, Cristian Mungiu és a Dardenne fivérek alkotása is. Az elmúlt 25 évben 40 olyan filmnek ítélték oda az Arany Pálma díjat, a Nagydíjat vagy a Legjobb rendezés díját, amelynek elkészültéhez a MEDIA program is hozzájárult.
A MEDIA programot az EU 25 éve hozta létre (a betűszó a program francia nevéből ered: Mesures pour Encourager le Développement de L'Industrie Audiovisuelle). Az EU Kreatív Európa programjának részeként évről évre kb. 2000 európai filmet, filmsorozatot és más projektet támogat. Az elkészült digitális műalkotások mozikban, a televízióban és online videotékákban hozzáférhetők. A MEDIA program több mint 20 ezer producernek, rendezőnek és forgatókönyvírónak nyújtott segítséget, illetve tette lehetővé, hogy új technológiákkal dolgozhassanak.
MEDIA-támogatás a filmkészítés korai szakaszaiban is elérhető: a gyártás előkészítésébe és a gyártás előtti folyamatokba (forgatókönyvírás, forrásszerzés, marketing események) eszközölt beruházás afféle ugródeszkaként szolgál az európai rendezőknek, színészeknek és technikusoknak. A program emellett figyelmet szentel a filmek határokon átívelő (filmszínházakba vagy online videotékákba irányuló) forgalmazásának is, ezáltal támogatva Európa kulturális sokszínűségét. A MEDIA végezetül pedig előmozdítja a feliratozást, a szinkronizálást és a reklámozást, valamint olyan mozihálózatok finanszírozásához is hozzájárul, amelyek európai filmeket vetítenek.
A programnak köszönhetően az európai filmek nézettsége javult: 2014-ben az Európában eladott mozijegyek 33,2%-a európai műalkotásokra szólt, szemben a 2010-es 25,4%-kal. Külföldi sikereinek köszönhetően fellendült Észak-, Közép- és Kelet-Európa filmipara és -piaca is.