Szabadidő magazin - MEDIA program
Szabadidő magazin

MEDIA program

2016. május 18. 15:51 |

A Cannesi Filmfesztiválon

1991-es létrehozása óta az EU MEDIA programja több mint 2,4 milliárd eurót invesztált az európai kreativitásba és kulturális sokszínűségbe, több száz európai film gyártásához és nemzetközi forgalmazásához nyújtva ezzel segítséget.

1

Az idei cannes-i filmfesztivál nagyszerű lehetőséget nyújt az európai audiovizuális ágazatot támogató MEDIA program 25 éves fennállásának megünnepléséhez.

A program által támogatott filmek idén ismét nagy számban vannak jelen a válogatásban, hiszen az Arany Pálma díjra jelölt 21 film közül 10* MEDIA-finanszírozást vett igénybe: ide tartozik pl. Ken Loach, Pedro Almodóvar, Cristian Mungiu és a Dardenne fivérek alkotása is. Az elmúlt 25 évben 40 olyan filmnek ítélték oda az Arany Pálma díjat, a Nagydíjat vagy a Legjobb rendezés díját, amelynek elkészültéhez a MEDIA program is hozzájárult.

 

A MEDIA programot az EU  25 éve hozta létre (a betűszó a program francia nevéből ered: Mesures pour Encourager le Développement de L'Industrie Audiovisuelle). Az EU Kreatív Európa programjának részeként évről évre kb. 2000 európai filmet, filmsorozatot és más projektet támogat. Az elkészült digitális műalkotások mozikban, a televízióban és online videotékákban hozzáférhetők. A MEDIA program több mint 20 ezer producernek, rendezőnek és forgatókönyvírónak nyújtott segítséget, illetve tette lehetővé, hogy új technológiákkal dolgozhassanak.

MEDIA-támogatás a filmkészítés korai szakaszaiban is elérhető: a gyártás előkészítésébe és a gyártás előtti folyamatokba (forgatókönyvírás, forrásszerzés, marketing események) eszközölt beruházás afféle ugródeszkaként szolgál az európai rendezőknek, színészeknek és technikusoknak. A program emellett figyelmet szentel a filmek határokon átívelő (filmszínházakba vagy online videotékákba irányuló) forgalmazásának is, ezáltal támogatva Európa kulturális sokszínűségét. A MEDIA végezetül pedig előmozdítja a feliratozást, a szinkronizálást és a reklámozást, valamint olyan mozihálózatok finanszírozásához is hozzájárul, amelyek európai filmeket vetítenek.

A programnak köszönhetően az európai filmek nézettsége javult: 2014-ben az Európában eladott mozijegyek 33,2%-a európai műalkotásokra szólt, szemben a 2010-es 25,4%-kal. Külföldi sikereinek köszönhetően fellendült Észak-, Közép- és Kelet-Európa filmipara és -piaca is.

 

Fotósarok