Szabadidő magazin - Pannon Filharmonikusok
Szabadidő magazin

Pannon Filharmonikusok

2016. január 18. 16:36 |

Fiesta y siesta


Rendhagyó koncerttel, vagyis idehaza ritkán hallott kompozíciókkal várja a
Pannon Filharmonikusok budapesti közönségét fővárosi koncertsorozatának
következő állomásán. Január 22-én este a pécsi zenekar nem kevesebbre
vállalkozik, minthogy fiesztahangulatot teremt, valamint mediterrán
nyárestéket idéz meg a Müpa hangversenytermében.

A Fiesta y siesta címet viselő hangversenyen minden műsorra tűzött zenemű
Spanyolország egy-egy arcát mutatja meg. A Gilbert Varga karmester által
dirigált program a régi századforduló francia-spanyol zenei kapcsolatain
alapul, ugyanis a hangverseny zeneszerzői között említhetünk egy francia
földön született, baszk-svájci származású zeneszerzőt, Maurice Ravelt, a
spanyol gyökerekkel bíró, de francia Édouard Lalót, a baszk Jesús Guridit és
a hamisíthatatlanul spanyol Joauín Turinát. Maurice Ravel bár francia
földön született, származása miatt már otthon megismerkedett a baszk
hagyománnyal, az ő zeneművei keretezik a koncert műsorát.
A nyitókompozíció, az Alborada del gracioso, vagyis az udvari bolond
szerenádja a spanyol irodalom egyik alapműfaját, a groteszk szerelmes dalt
eleveníti fel, miközben egyfajta szerenádparódiának is tekinthető. Édouard
Laló nem parodizálja a nagy elődöket, sokkal inkább inspirációt merített
Beethoven, Schubert és Schumann munkásságából. A műsorban szereplő d-moll
gordonkaversenye a példaképek szimfóniáinak nyomát viseli magán. A műben
Narek Hakhnazaryan lesz az együttes szólistapartnere.
Joaquín Turina Lalóhoz hasonlóan a francia zenei iskolán nevelkedett, A
torreádor imája című műve mégsem a párizsi Conservatorire hatását, hanem egy
madridi bikaviadal emlékét jeleníti meg. A La oración del torero egyik
legékesebb példája a spanyol népzene Turina művészetére gyakorolt hatásának.
Jesús Guridi Bidaola a 20. századi spanyol és baszk zene egyik kulcsfigurája
volt azzal együtt is, hogy neve a hazáján kívül nem cseng túl ismerősen a
zenekedvelők körében. Stílusát a wagneri későromantika és a baszk népi
kultúra együtt alakította. Ennek iskolapéldája, A Tíz baszk dallam szerzői
pályájának csúcspontján keletkezett, s kortársai elsősorban annak
hangszereléséért dicsérték, a kritika pedig Rimszkij-Korszakov, Ravel és
Sztravinszkij műveihez mérte Guridi kompozícióját.
A hangversenyt záró Ravel-mű, a Bolero egy mérsékelt tempójú spanyol
táncműfajt idéz meg. A művet azonosító, sokak számára jól ismert dallam
Ravel leleménye. A szerző azzal fokozza a végtelenségig a mű előadásakor
szinte tapintható feszültséget, hogy bár a 16 perces kompozícióban a dallam
mindvégig változatlan marad, mindig újabb és újabb hangszínen, illetve más
és más hangszer által szólal meg, és a kíséret is egyre fokozódik, mígnem a
tarthatatlanság határán a darab és a koncert is véget ér.

Fiesta y siesta
2016. január 22. péntek, 19:30, Müpa − Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Ravel: Alborada del gracioso
Édouard Lalo: d-moll gordonkaverseny
Joaquín Turina: La oración del torero (A torreádor imája)
Jesús Guridi: Diez melodías vascas (Tíz baszk melódia)
Ravel: Bolero
Közreműködik: Narek Hakhnazaryan - gordonka
Vezényel: Gilbert Varga

Fotósarok