Szabadidő magazin - Erasmus+
Szabadidő magazin

Erasmus+

2015. december 16. 20:43 |

Kerékpáros közlekedésre nevelési program

 

Négy európai szakmai szervezet közös kerékpáros közlekedésre nevelési program fejlesztésébe kezdett az Erasmus+ program keretei között.

A négy partnernek két és fél év, illetve az Erasmus+ Programtól érkező 340 000 eurónyi támogatás áll rendelkezésére a program végrehajtásához. A projekt fő célja egy olyan standard oktatási program összeállítása, ami a jövőben bármely általános iskolában használható lesz.

Az utóbbi években a kerékpározás egyre népszerűbbé vált. Emberek ezrei használják kerékpárjukat a városban (munkába vagy iskolába járásra), szabadidejükben, turistaként, barátokkal vagy a családdal, de nem kapnak semmiféle útmutatást a közlekedési szabályokról, arra nézve, hogyan használják biciklijüket az utakon, vagy egyszerűen cask hogyan viselkedjenek a forgalomban. Ha valaki autót szeretne vezetni, jogosítványt kell szereznie (elméleti és gyakorlati órák tucatjain részt véve). A kerékpározás és az autóvezetés között bizonyos tekintetben nincs semmiféle különbség, mindkét sofőr járművezetőnek minősül. Éppen ezért érezzük fontosnak a kerékpárosok oktatását is.

A kérdés aktualitását és fontosságát felismerve a Vuelta Sportegyesület három partnerrel együttműködve (Easy Drivers RADFAHRSCHULE Ausztriából, Mobycon Hollandióból, illetve a Marosszéki Közösségi Alapítvány Romániából) elhatározta, hogy az Erasmus+ Program keretében kifejleszt egy kerékpáros közlekedésre nevelési programot.

A projektben résztvevő partnerek célja egy oktatási program összeállítása a hozzá kapcsolódó mentroképzési tananyaggal együtt, amely a jövőben az összes általános iskolában használható lesz. Az oktatási anyagok egyfelől lefordításra kerülnek német és román nyelvre (illetve az anyag elérhető less angolul is), másfelől természetesen hozzá lesznek igazítva az egyes országok közlekedési szabályaihoz a vonatkozó részek.

A partnerek közül kettőnek (Vuelta Sportegyesület, Easy Drivers RADFAHRSCHULE) évtizedes tapasztalata van a Kerékpáros közlekedésbiztonsági oktatásban (lásd BringaAkadémia program), a romániai partner pedig 2015-ben kezdett bele egy hasonló programba Marosvásárhelyen. A holland partner tanácsadóként vesz részt a projektben. Az oktatási anyagot a partnerek közösen állítják össze, korábbi tapasztalataikra és a holland partner tanácsaira építve.

Az iskolai oktatási és a mentorképzési tananyag készítésével párhuzamosan egy online tanulóanyag is kidolgozásra kerül, amely hasznos eszköz lehet mind az iskolákban a tanárok számára, mind pedig azoknak a szülőknek, akik szeretnének gyermekeikkel foglalkozni, és azoknak az érdeklődőknek is, akiket az iskolákon keresztül nem lehet elérni.

A program célcsoportja a 9-16 éves korosztály (Romániában 14 éves kor alatt tilos közúton kerékpározni).

Az iskolai oktatási program elméleti és gyakorlati elemeket egyaránt tartalmaz

A 30 hónapos projekt három fázisban fog megvalósulni:

1)      Előkészítési fázis: az iskolai oktatási és a mentorképzési tananyag összeállítása a már meglévő anyagok és a holland partner tanácsainak felhasználásával.

2)      Pilot projektek megvalósítása 3-3 iskolában Ausztriában, Magyarországon és Romániában: a kidolgozott program tesztelése, tapasztalatgyűjtés. A pilot oktatás keretében iskolánként 100-100 tanuló kerül bevonásra a programba.

3)      Disszeminációs fázis: az oktatási program és az ingyenes online oktatási anyagok bemutatása, terjesztése szélesebb körben roadshow-eseményeken, illetve egyéb csatornákon.

 

A programmal szeretnék felhívni a gyerekek, a szülők, az iskolaigazgatók és a tanárok figyelmét a közlekedésbiztonsági oktatás fontosságára.

Nemzeti szinten azt várják a projekttől, hogy rendelkezésre álljon állandó pénzügyi és oktatói kapacitás a program működtetéséhez minden általános iskolában. A pilot év végére kitűzött cél az, hogy a program hosszú távon fenntarthatóvá váljon az Erasmus+ program segítsége nélkül is úgy Ausztriában, mint Magyarországon vagy Romániában. Ehhez szeretnének külső támogatókat találni (pl. helyi önkormányzatok, helyi cégek vagy a megfelelő minisztérium), amelyek garantálni tudják a program fennmaradását.

Fotósarok