Szabadidő magazin - TUDÁS projekt
Szabadidő magazin

TUDÁS projekt

2015. március 28. 21:16 |

Fókuszban: a természettudományos tehetséggondozás.

 

A Kutató Tanárok Országos Szövetsége egyéves, országos projektet indít 2015 márciusában. A TUDÁS (Természettudomány tanulás és tanítás áttörésének segítése) a befogadó szellemiségű természettudomány oktatást kívánja megalapozni Magyarországon. A projekt célja, hogy a természettudomány oktatás horizontját tágabbra nyissa, azokra a tanulókra is gondolva, akiket a természettudományos országos versenyekre nem neveznek be. Arra keresi a választ, hogyan segíthetik a tanárok és a szülők a rejtett tehetségek kibontakozását ezen a területen. Az Amgen Alapítványtól kapott 16 millió forintos támogatás révén a KUTOSZ kampányt indít a hazánkban minőségi munkát végző szakkörök számára, természettudományos expót és ingyenes nyári tábort szervez, a tanárok tudásmegosztását pedig kampányokkal, webinárium sorozattal és műhelymunkákkal támogatja.

 

Az Amgen Alapítvány támogatásával 2012-ben tanároknak szervezett műhelymunka sorozatot a Kutató Tanárok Országos Szövetsége. Később, szintén az Amgen Alapítvány támogatásával, a KUTOSZ, a Magyar Biológiatanárok Országos Egyesülete vezetette projektben, a Kutató Kutató Diákok Országos Szövetségével együtt keresett megoldásokat a természettudományok oktatásának egyes problémáira Magyarországon

Az OECD friss kutatásai szerint Magyarországon az egyik erősebb a természettudomány tanulásával kapcsolatos szülői előítélet a társadalmi nemek tekintetében: míg a fiúk esetében a szülők 53%-a tartja helyes iránynak a műszaki-természettudományos pályaválasztást, a lányok esetében ez az arány csupán 20 százalék.

A projekt a természettudomány oktatás főszereplői, a tanulók, a tanárok és a szülők köré építve, három szálon fut.

A tanulókat középpontba helyező programelem az iskolai szakkörökön keresztül kívánja a befogadó szemléletet erősíteni. A 7-12. évfolyamos tanulóknak szóló szakkörök országos pályázaton vehetnek részt, amelyben 40 szakkör számára a szakkört vezető pedagógusnak mentorálást is biztosítunk. A pár hete indult kampányban eddig az ország minden régiójából, de a Vajdaságból és Erdélyből is kaptunk jelentkezést. A legjobb pályamunkákat beküldő 30 szakkör ajánlhat egy-egy tanulót az ingyenes, az útiköltséget is térítő nyári, TUDÁS táborba, ahol a résztvevők a természettudományos kísérletek mellett önismereti műhelyek és kulturális programok révén is gazdagodnak. A legsikeresebb szakkörök bemutatkozhatnak továbbá az országos természettudományos TUDÁS-expón, 2015 őszén.

A tanárok képessé tételéről szól a második programelem, amelynek része az a kampány, amelyben természettudomány és nyelvszakos tanárok által alkotott csapatok alakítanak hazai igényekre idegen nyelven írt tananyagokat. Emellett (legalább 180 pedagógus részvételét célzó) regionális műhelymunkákat és webináriumokat is szervezünk, amelyben az aktív tanulás és a befogadó pedagógia gyakorlati fortélyait osztják meg egymással a résztvevők.

A szülőkkel való szövetkezést segíti az a programelem, amelyben interaktív konferenciát és szülő-tanár-diák műhelymunkákat tartunk majd: négy régióban, kutatóintézetek és egyetemi központok bevonásával kívánjuk a résztvevőket elérni. Célunk, hogy a szereplők felismerjék, hogy a sokféleség a természettudományok művelésében is érték.

A meghívásos, tárgyalásos módon elnyert 16 millió forint támogatásból a projekt 12 hónap alatt valósul meg. Abban kívánunk példát mutatni, hogy a partnerség erejével a nagyobb beruházásokhoz képest is jelentős hatások érhetők el, és az elkötelezett résztvevők munkájával fontos változások kezdeményezhetők.


A tanulókat vizsgáló pedagógiai mérések rendre arra világítanak rá, hogy hatalmas különbségek mutatkoznak a tanulói teljesítmények között. Miközben Magyarország a diákolimpiákon rendre kitűnően szerepel, a kutatási eredmények szerint a természettudomány tanulásában nemcsak a tudás, de az annak alkalmazására vezető motiváció is sokaknál hiányzik. A versenyeken remek eredményeket elérő diákok a középiskoláknak kevesebb mint 5%-ából jönnek, évről évre. Ezért fontosnak tartjuk, hogy a hazai természettudományos tehetséggondozás jó gyakorlataival ne csak a legjobban teljesítő tanulókat fejlesszék. Meggyőződésünk, hogy a tanárok közötti együttműködés segítése (ahogyan az előző Amgen projektben is) komoly eredményeket hozhat.

A természettudományos oktatás fejlesztése komoly lehetőséget kínál az esélykiegyenlítésre, és ezt még hazánkban nem aknázták ki.

A projekt a természettudományos tárgyakat tanító tanárok számára az együttműködés révén új módszerek megismerését, és a kötetlenebb, szakköri alkalmakon történő pedagógiai kísérletezés tapasztalatait kínálja.

 

Az Amgen Foundation célja a tudományos oktatás fejlesztésével, hogy lelkesítse a jövő generáció kutatóit, felfedezőit és hogy segítse azon közösségek fejlődését, ahol az Amgen munkatársai élnek és dolgoznak. Mindezidáig az Amgen Foundation 200 millió dollárral támogatott helyi, regionális valamint nemzetközi non-profit szervezeteket, amelyek valamely innovatív módon hatnak a társadalomra. Az Amgen Foundation közel viszi a jövő generáció ifjú tudósaihoz a felfedezés izgalmát számos jeles program, köztük az Amgen Scholars, Amgen Biotech Experience és az Amgen Teach programok révén.

Az Amgen Foundation-nal együttműködésben támogatja a King Baudouin Foundation.

 

 



Fotósarok