Szabadidő magazin - A Facebook sikere
Szabadidő magazin

A Facebook sikere

2013. november 8. 18:41 |

2,27 milliárd internetfelhasználó a világon.

2007 óta a világ internetes populációja megduplázódott. A Google több mint kétszer akkora értékben ad el hirdetéseket, a Facebookon pedig tízszer annyi pénz költenek el a hirdetők, mint öt évvel ezelőtt.

 

A közösségi média meghódította a világot, átalakította a fogyasztói szokásokat, és ezáltal rengeteg iparágra gyakorolt hatást.

A felhasználók által generált tartalmak a szemünk előtt tettek naggyá azelőtt ismeretlen vállalatokat, vagy zúztak porrá korábban világszinten híres cégeket. A közösségi oldalak segítségével diktátorok buktak el, amely azt is mutatja, hogy az egyének független csoportosulásának komoly befolyásoló ereje lett.

 

2012-ben az internetfelhasználók száma világszerte elérte a 2,27 milliárd főt, ez majdnem pontosan kétszer annyi, mint öt évvel ezelőtt volt (1,15 milliárd). A legnagyobb mértékű növekedést Afrika és a Közel-Kelet produkálta 317, illetve 294 százalékkal, míg Európában 56 százalékkal bővült az internetfelhasználók tábora. Az internetpenetráció hazánkban 45-ről 65 százalékra nőtt. Ázsia internetes populációja már majdnem akkora, mint az egész internetes populáció volt öt évvel ezelőtt.

 

Az online marketing, mely 2007-ben még részterület volt, mára szakterületté vált. Míg az Ogilvy tanulmánya szerint 2007-ben a B2B marketingeseknek csupán 15%-a használta a közösségi médiát, 2012-re ez az arány már 91%-ra növekedett.

„Én az állatkertben” 2005 februárjában felkerült az első video a YouTube-ra, amely mára nem csupán a legnépszerűbb videomegosztó oldallá, de a második legnagyobb keresővé is vált, nagyobbá, mint a Yahoo vagy a Bing. Mára a 800 millió havi látogató közel 4 milliárd órányi videót nézett meg.

 

A Youtube-ra ma percenként 72 óra videót töltenek fel a felhasználók, öt éve még „csak” 15 órát töltöttek. Videók vannak beágyazva blogokba, weboldalakba, online boltokba. Nem csupán zenéket, filmeket keresünk, népszerűek a szórakoztatva oktató videók is. Egyes korábbi jóslatokkal ellentétben azonban a videós tartalmak (még) nem vették át az uralmat a szöveges tartalmak felett, mivel a szöveges tartalmat át lehet futni, és azokat mindenki a saját tempójában tudja fogyasztani.

 

A változás üteme azonban nem lassul, folyamatosan új szolgáltatások és új üzleti modellek jelennek meg – figyelmeztet Gombos Zsolt, a most 5 éves Online Marketing Akadémia egyik alapító trénere. A következő évek egyik fejlődési irányát például a Google keresési szolgáltatásának egyre jobban személyre való szabása határozza meg. Ennek köszönhetően a keresőoptimalizálás egyre összetettebbé vált, a Google saját közösségi szolgáltatásai észrevétlenül beszivárogtak a találati listákba, Youtube videók és +1 gombok formájában. A személyes és lokális relevancia egyre jobban előtérbe került, ma már szinte nincs két egyforma találati lista ugyanarra a szóra.

 

Fehér Márton, az OMA másik alapítója szerint a következő években ötféle trendre mindenképp érdemes odafigyelni:

 

Az egyszerű nagyszerű

Az elmúlt években megsokszorozódott az emberekre zúduló információmennyiség, így egyre értékesebb lesz a könnyen, gyorsan dekódolható design vagy akár tartalom. Az egyszerűségre való törekvés világos trend, amit követni kell.

 

Alkalmazkodó weboldalak

Óriási fejlődés volt megfigyelhető a különböző mobileszközök használatában is. Ma már mosolygunk azon, hogy 2008-ban még kuriózumnak számított a mobiltelefonon történő internetezés. Ma pedig már szinte elengedhetetlen, hogy minden vállalkozásnak mobilon is elérhető weboldala legyen. Követelménnyé vált a weboldalak reszponzívvá alakítása vagy a honlapok mobilverziójának elkészítése.

 

Régi ismeretségek felelevenítése

A retargeting és remarketing, röviden: az egyszer már elért emberek újracélzása. Ez az elmúlt időszakban elérhetővé vált célzási típus leginkább a keresőmarketingben és a közösségi médiában használatos, és akkor válik majd igazán értékessé, ha sok adat gyűlik össze. Így az idő előrehaladtával szinte garantálható trend lesz ennek használata a marketingesek fegyvertárában.

 

A közösség erejének tisztelete

Egyre inkább összefonódik a közösségi média marketing és a keresőoptimalizálás. Bár a honlapokra mutató linkeknek és a kulcsszavaknak még a mai napig van súlya, a trend az, hogy a valódi emberek, a közösségek reakciói és visszajelzései egyre nagyobb hangsúlyt kapnak abban, hogy egyes kulcsszavakra, egyes embereknek, a keresőmotor milyen találatokat dob ki. A két terület egyre kevésbé fog működni a másik nélkül – magyarázza Gombos Zsolt.

 

Megtanulható siker

A rekordgyorsasággal fejlődő online marketing rákényszeríti a cégvezetőket, honlaptulajdonosokat és marketingeseket, hogy képezzék magukat, és folyamatosan teszteljék a tudásukat. A fentiekből pedig tisztán látható, hogy egyre értékesebb lesz a megszerzett tudáson alapuló tapasztalat és a folyamatos önfejlesztés.

Fotósarok