Ciki a cigi
HELP- A dohányfüstmentes életért.
A kampány sajtótájékoztatóján dr.Simich Rita az Országos Egészségfejlesztési Intézet főosztályvezetője arról a kezdeményezésről szólt, amelyet három különböző korosztálynak életkori sajátosságaik szerint állítottak össze. Az 5-8 éveseknek a "sose szokj rá" programot indtották, 9-14 év között a megelőzés kerül a középpontba, a 15-2O évesek körében már a leszoktatás témája is előtérbe kerül.
Tankó Dániel, a Magyar Orvostanhallgatók Egyesülete Budapesti Helyi Bizottságának egészségfejlesztési elnökhelyettese arról számolt be, hogy mintegy ezer medikushallgató közreműködésével az általános és középiskolákban a drog, a dohányzás, az alkoholfogysztás megelőzését tekintik feladatuknak.
R.Nagy András a HELP kampány magyarországi szóvivője bejelntette:elindult a Help 2.0, a HELP – A dohányfüstmentes életért kampány új médiára építő verziója, amelyben a szakemberek segítségén túl a fiatalok a legkülönfélébb csatornákon keresztül egymásnak segítenek és egymást támogatják a leszokásban.
Az Európai Bizottság 2005-ben indította el a HELP – A dohányfüstmentes életért programját azzal a célkitűzéssel, hogy segít a dohányzásról való leszoktatásban, valamint a rászokás megakadályozásában és nem utolsó sorban felhívja az európaiak figyelmét a passzív dohányzás veszélyeire. A célok az elmúlt öt évben mit sem változtak, az eszközök azonban a technika és a trendek változását követve a célcsoport mindennapjaihoz és szokásaihoz igazodtak.
2009-től a HELP programot népszerűsítő platformok - a TV reklámoktól kezdve, az internetes hirdetéseken keresztül a kampány új weboldaláig – kiválasztásánál az interaktivitás és a fiatalok bevonása került a középpontba. Ezért idén a kampány minden egyes elemében azok a leszokást segítő tippek állnak a középpontban, amelyekkel a HELP célcsoportját alkotó fiatalok egymásnak segítenek a káros szenvedély leküzdésében. A tévéreklámok és a bannerek meghökkentő tanácsokkal hökkentik meg a szokásaikba feledkezett nézőket és az interneten szörfözőket, de egyúttal arra is felhívják a figyelmet, hogy valódi tippeket és ötleteket a HELP honlapján találnak. Az oldalon bárki adhat ötleteket arra, hogyan lehet letenni a cigit, és elmesélheti a saját küzdelmének tapasztalatait is, hogy ezzel is erősítse azokat, akik éppen most készülnek erre.
HELP 2.0
A HELP honlapjára látogatók 2009-től már nem csak szakemberektől kérhetnek segítséget, hanem sorstársaik személyes történeteiből is erőt meríthetnek. Ugyanis saját leszokásának történetét, vagy leszokást segítő tippjét bárki feltöltheti a HELP honlapjára, vagy videóra rögzítheti a HELP rendezvényein. A honlapra a tippek főként olyan fiataloktól érkeznek, akinek már sikerült leszokniuk a dohányzásról. Az egyik leggyakrabban emlegetett érv a leszokás mellett, hogy pénzt spórolhatunk meg, ha felhagyunk a dohányzással. Sokan említik azt is, ha füstmentes életet élünk, sokkal jobb lesz a közérzetünk. Ezen kívül az ötletekből az is kiderül, hogy a fiatalok többsége csöppet sem tartja menő dolognak a cigizést.
HELPISODES
Fiatal művészek készítették a program HELPISODES című rajzfilmjét is. A kifejezetten webre készített sorozat úgy szól a fiatalokhoz és mutat rá a dohányzás veszélyeire, hogy közben szórakoztat is. Az olykor meghökkentő és humoros sorozat készítői arra törekedtek, hogy a fiatalokhoz a saját nyelvükön szóljanak, amelyet értenek, és ami tetszik is nekik. A mini site népszerűsítésében a hagyományos reklámeszközökön kívül a közösségi oldalak (pl. Facebook) és videomegosztó site-ok egyre nagyobb teret nyernek.