Szabadidő magazin - Koncert a Wagner Társaság rendezésében.
Szabadidő magazin

Koncert a Wagner Társaság rendezésében.

2009. október 25. 18:31 | Gold György

Két lépés az asztaltól a zongoráig.

                        

   A Wagner Társaság szokásos havi programjára gyűlt össze a közönség vasárnap délután a Marczibányi téri Művelődési Ház nagytermében .Ezen a délutánon nem operafilm vetítése, hanem élő koncert volt a program.

Az Operaház 125 éves évfordulója alkalmából a színház neves művészei léptek föl: Szabóki Tünde, Wiedemann Bernadet, Bretz Gábor és Hábetler András. A zongorakísérő Virág Emese volt. Hábetler András vállalta a „moderátor”, beszélgetőpartner szerepét is. Ugyanis a művészek nem „csak” énekeltek, hanem beszéltek a pályájukról, az éneklés szépségeiről és nehézségeiről éppúgy, mint családi életükről. Mindezt pedig sok humorral és meglepő őszinteséggel tették. A legnagyobb természetességgel váltottak át a „civil” beszélgetésből az operairodalom legszebb és legnehezebb áriáira. Amint kérdésre válaszolva elmondták, az a két lépés az asztaltól a zongoráig elég arra, hogy kilépjenek civil világukból és belépjenek az opera világába, a megjelenítendő figurába és a muzsikába.

    Szabóki Tünde előadásában hallottuk a Csarnok áriát Wagner Tannhäuser c. operájából, Elza álmát Wagner Lohengrinjéből, Leonóra áriáját a Fidelio c. Beethoven operából illetve egy dalt Mathilde Wesendonck versére. De nem Wagner jól ismert dalciklusából az egyik dalt, hanem Mihalovich Ödön dalát, akiről Virág Emesétől megtudhattuk, hogy ismert zeneszerző volt, Wagner és Liszt baráti köréhez tartozott és tulajdonképpen neki köszönhető a magyarországi zeneoktatás felvirágoztatása. Hábetler András és Virág Emese felhívta a figyelmünket, hogy Mihalovich több, mára teljesen elfelejtett operát is írt, ezek közül az egyiknek, a Magyarországon soha be nem mutatott műnek a szövegét Richard Wagner írta. Címe: Wieland der Schmied. Jó lenne ezt a zenetörténeti érdekességet egyszer látni, hallani hangzott a kívánság több felől. A művészek ezzel a felvetéssel egyetértettek. A művésznő elmesélte, hogy pályája elején magas szoprán szerepeket énekelt, nem okozott nehézséget számára az Éj királynője rendkívül magas koloratúráinak eléneklése, két gyermeke születése után alakult ki mai hangterjedelme, és hangszíne, ami az úgynevezett fiatal drámai hősnő szerepek eléneklésére predesztinálja. Tanult énekelni többek között Astrid Varnaytól, pályája külföldön kezdődött el igazán és ott érte el eddigi nagy sikereit. Itthon az elmúlt szezonban énekelte első igazi, nagy főszerepét: - rendkívüli sikerrel-, a Fidelio Leonóráját.

   Bretz Gábor operaházunk fiatal basszistája, két Wagner áriát énekelt, a Mesterdalnokokból és a Lohengrinből. Mesélt külföldi sikereiről, az énekversenyekről, amelyeken részt vett és az előéneklések kellemetlenségeiről. Tervei között szerepelnek a nagy basszus szerepek, köztük Wagner szerepek is, de ezekhez még érnie, idősödnie kell a hangjának. A közeljövőben a Milánói Scalaban fog énekelni a Carmenben egy kisebb szerepet, (Zuniga) de talán már jövőre Escamillo a torreádor szerepét kapja meg. Kérdésre elmondta, hogy hat (!) gyermeke van, és egyáltalán nem akadályozzák a pályája kiteljesedésében.

   Wiedemann Bernadett az Operaház drámai mezzoszopránja, egyike a legnépszerűbb művészeknek. Szerencsére sok előadásban láthattuk, hallhattuk dús hangját.  A koncerten a Sámson és Delila c. operából a Csókáriát, a Parasztbecsületből Santuzza áriáját, a Rajna kincséből Erda monológját adta elő. Illetve záró számként egy modern dalt, egy megzenésített sírfeliratot hallottunk tőle. Megtudhattuk, hogy külföldi karrierje gyermekszülése miatt nem indult el, de a jövőben tervezi külföldi színházakban fellépését. (pl. talán Bayreuth). Ehhez sok sikert kívánunk neki, de végtelenül sajnálnánk, ha nem-, vagy csak kevesebbszer láthatnánk itthon pl. Amneris, Azzucena, vagy Eboli szerepében. Azt is elmondta, hogy mostanra érett meg a hangja a nagy Wagner szerepekre. Vele együtt reméljük, hogy az olasz repertoár mellett ezekben a szerepekben is hallhatjuk majd.

   A műsor vezetése mellett Hábetler András énekelt is a koncerten, mégpedig Donizetti Szerelmi bájital c. operájából stílszerűen Dulcamara csodadoktor áriáját. Stílszerűen, minthogy eredeti végzettsége szerint orvos, bár amint sok humorral és öniróniával elmesélte, az egyetem történetében ő volt, aki a leghosszabb idő, nyolc év alatt végezte azt el. Ugyanis közben már az énekesi pályára készült.

   A mai nagysikerű koncertért hálás köszönet illeti meg a közreműködő művészeket, akik szabadidejük rovására, a Wagner Társaság iránti szeretetből vállalták a közreműködést és szereztek nagy élményt a tagságnak.

   A Wagner Társaság idei programjai folytatódnak, lesznek vetítések, külföldi utazások( pl. Berlinbe a Trisztán és Izolda megtekintésére) és december 13-án immár hagyományosan a Fiatalok hangversenyére kerül sor. Ezen a koncerten a neves művészekből alakuló zsűri és a jelenlevő közönség előtt fiatal művészek versenyeznek a Bayreuthi Ösztöndíj elnyerésért. A verseny győztesei lehetőséget kapnak a 2010-es Ünnepi Játékok néhány előadásának megtekintésre, és tanulni az ott fellépő nagy művészek produkcióiból. Ez igen nagy szó, hiszen „közönséges földi halandó” esetleg 10-12 évet vár arra, hogy jegyhez juthasson Bayreuthba.

   Majd, aztán 2010-ben januártól új év, új szezon, új programok várják a Marczibányi téren vasárnap délutánonként a Wagner Társaság tagságát és alkalmi látogatóit.

 

                                                                                              

Fotósarok