Szabadidő magazin - Egy kínai New Yorkban
Szabadidő magazin

Egy kínai New Yorkban

2012. augusztus 26. 19:29 |

Aj Vej-vej kiállítás az Ernst Múzeumban.

 

 

 

 

Napjaink legbefolyásosabb kortárs képzőművésze, a kínai Aj Vej-vej New Yorkban töltött évei során keletkezett fotóiból látható kiállítás az idén száz éves Ernst Múzeumban!

 

Aj Vej-vej (1957, Peking/Beijing) sokoldalú, konceptuális beállítottságú, a társadalmi viszonyokat kritikusan szemlélő alkotó, aki a legutóbbi években lett a kortárs képzőművészet világszerte legismertebb képviselője. Építészként, konceptuális művészként, szobrászként, fényképészként, bloggerként, twitterező, interjúkat készítő, kultúrkritikát gyakorló művészként a kortárs témák és társadalmi problémák érzékeny megfigyelője; nagyszerű kommunikátor és kapcsolatépítő, aki élettel tölti meg a művészet szerepéről vallott elképzeléseinket.

 

Aj Vej-vej 1957-ben született, Aj Csing (Ai Qing) költő fiaként. A Pekingi Filmművészeti Akadémián folytatott tanulmányai után 1978-ban társalapítója volt a Csillagok (Stars) elnevezésű művészcsoportnak, amely elutasította a kínai kultúrát akkor uraló szocialista realizmust, és kísérletezést hirdetett a művészetben. A javuló kínai-nyugati kapcsolatoknak köszönhetően egy ösztöndíj segítségével 1981-ben az Egyesült Államokba utazott, majd 1983-ban a New York-i Parsons School for Design-on kezdett el tanulni Sean Scully festő osztályában. New Yorkban fedezte fel magának Allen Ginsberget, Jasper Johnst, Andy Warholt, és Marcel Duchamp-t.

Ebben az időszakban Aj Vej-vej főként festményeket készített, de ekkor alkotta első ready made-jeit, valamint több ezer fotót, amelyek saját életét és a New York-i kínai kolónia mindennapjait dokumentálják. 1993-ban visszatért Pekingbe beteg apjához. Négy évvel később társalapítója lett a China Art Archives & Warehouse-nak (CAAW), és építészettel kezdett el foglalkozni. Saját műtermét 1999-ben nyitotta meg Caochangdiban, a FAKE Design elnevezésű építészeti irodát pedig 2003-ban. Ugyanebben az évben, a svájci Herzog & de Meuron építészeti irodával együtt kulcsszerepet játszott a pekingi olimpiai stadion, a „Madárfészek” koncepciójának kialakításában (később kiszállt a projektből), amely azóta a város új jelképe lett. 2007-ben kezdeményezésére 1001 kínai látogató utazott el a kasseli Documenta 12-re (Fairytale – Tündérmese). 2010-ben a londoni Tate Modern látogatói a hatalmas szőnyegét csodálhatták meg az intézmény ún. turbinatermében, amelyet kézzel festett porcelán napraforgómagok milliói alkottak.

 

Aj Vej-vej New York-i tanulmányai, ill. ott-tartózkodása ideje (1983-1993) alatt több mint tízezer fotót készített saját magáról, a városról és lakóiról. Kezében kamerával valóságos megszállottként igyekezett dokumentálni a fontos vagy éppen nagyon is banális történéseket és karaktereket. Az egyszerű kisfilmes turista-fényképezőgéptől kezdve a polaroid technikáig számtalan eszközt és technikát használt képei elkészítéséhez. A fotók kivételes perspektívából ragadják meg az 1980-as évek New Yorkjának történelmét, kultúráját és légkörét:

 

 

Ebben az időben – pályakezdő, ismeretlen kínai művészként  – Aj egy parányi lakásban lakott New York East Village nevű negyedében (Manhattan szegény bohém-negyede), ahol prominens tagja volt a kivándorolt kínai művész-értelmiségi közösségnek, a negyed akkoriban bimbózó avantgárd szcénájának. Ezidőtájt fényképezőgépét arra használta, hogy saját életét, munkáját, környezetét és a kor atmoszféráját megörökítse. A fotók New York egy pontosan körülhatárolható korszakát reprezentálják Aj Vej-vej szemén keresztül, s egyértelműen fellelhetőek bennük konceptuális művészetének kezdetei.

Az ábrázolás tárgyai: East Village költészeti felolvasó estjei és más művészeti eseményei, a Tomkins Square Park-i tüntetések, Wigstock transzvesztitái, híres kínai művészek, értelmiségiek (mint például a filmes Chen Kaige, a zeneszerző Tan Dun és a képzőművész Xu Bing).

 

.

A kiállításon bemutatott 226 fotót maga Aj Vej-vej válogatta archívumából. Koncepciójának alapgondolata egy olyan, képekből összeálló múzeumi installáció, amely Aj Vej-vej személyes élményeit, gondolatait, korabeli attitűdjét tárja fel.

 

2012. október 18-tól látható Magyarországon az Aj Vej-vej mindennapjait bemutató dokumentumfilm, de a Műcsarnok és a magyarhangya már a premier előtt is több vetítést  szervez.

 

Kép:Csillag Gy.
Fotósarok