Mélycsarnok megnyító
A performansz nagymamája, Abramovic tárlat.
Hivatalosan is átadták a közönségnek a Műcsarnok alagsorában kialakított új kiállítóhelyet. A korábbi raktárak átépítésével létrejött Mélycsarnok a tervek szerint olyan tárlatoknak ad helyet, amelyek közös jellemzője a szokványostól eltérő művészeti perspektíva alkalmazása.
Többek között itt láthatjuk majd az utcai művészet legismertebb alakjaként ismert Banksy műveit vagy a tavalyi velencei biennále nagydíjas alkotását, Christian Marclay Óra című filmjét is.
A nyitókiállítás Marina Abramović, New Yorkban élő, világhírű szerb képzőművész Nyolc lecke az ürességről című, 2008-ban készült projektje, igazi unikum. Nem véletlen, hogy a megnyitóra zsúfolásig megteltek a Műcsarnok terei.
A művész a kortárs képzőművészet legnagyobb hatású képviselői egyike. Az üresség nyolc leckéje című műve Laoszban készült 2008-ban. Képeivel azt az ellentmondást akarta érzékeltetnni, amely a béke , a nyugalom és az erőszak között feszül a gyermekek életében. A tárlaton kiállításra kerültek képei, valamint 16 rajza is. A videoistalláció nyolc leckéjében a felfegyverzett laoszi gyermekek a háború jeleneteit játszák el, miközben a bevezetőben az érintetlen laoszi természet képeit jeleníti meg.
A megnyítón a közönség Gulyás Gábor igazgató köszöntője és Drozdik Orshi megnyitóbeszéde mellett Borbély Mihály szaxofon-improvizációit és Szombathy Bálint alkalmi performanszát is élvezhette – az ex-Jugoszláviából származó kitűnő magyar művész akciója egyfajta tiszteletadás volt a Jugoszláviából indult Abramović nagy hatású életműve előtt.
Az előadóteremben levetítették a kiállított művek létrehozását dokumentáló werkfilmet is. A kiállítás április 22-ig tekinthető meg a Mélycsarnokban.
Csillag György