Torkos Csütörtök
Felelevenített népszokás
A Magyar Turizmus Zrt. 2012-ben is meghirdeti a Torkos Csütörtök akciót a néphagyományon alapuló, hamvazószerdát követő napra, amely ebben az évben február 23-ára esik.
A nagysikerű akció idén számos újdonsággal egészül ki. A Torkos Csütörtök hivatalos honlapja – az MT Zrt. és a NetPincér együttműködésének köszönhetően – a www.torkoscsutortok.hu vagy www.torkoscsütörtök.hu címen érhető el, ahol már internetes asztalfoglalásra is lehetőség nyílik február 1-jétől. Az éttermek jelentkezését február 20-ig várják a szervezők. További újdonság, hogy idén nemcsak éttermek és más vendéglátóipari egységek, hanem kereskedelmi szálláshelyek is csatlakozhatnak a Torkos Csütörtök akcióhoz, kedvezményes, úgynevezett „Torkos csomagok” kialakításával, amelyeket a „torkos vendégek” éttermi számlájuk vagy az éttermekben található szórólap felmutatásával vehetnek majd igénybe február 23-át követően.
Az országos népszerűségnek örvendő akcióban évről évre mintegy 200 ezer vendég vesz részt, 1200-nál is több hazai étteremben.
A magyar néphagyomány és szokásrend egyik kiemelt jelentőségű időszaka a farsang. Ez a húsvétot megelőző, vízkereszttől hamvazószerdáig tartó, váltakozó hosszúságú időszak számos érdekes, már-már elfeledett népszokásnak ad teret. Ilyen például a farsang elejét jelző "regélő hétfő" vagy a "farsang farkát" jelölő három jeles nap, a húshagyókedd, a hamvazószerda és a Torkos Csütörtök.
Az egyik ilyen népszokás felelevenítésével, a hamvazószerdát követő Torkos Csütörtök újjáélesztésével szeretné a Magyar Turizmus Zrt. ráirányítani a figyelmet a hagyományok csodás tárházára. Torkos Csütörtökön ismét szabad volt húst fogyasztani, sőt bizonyos területeken a csütörtöki torkoskodás "kötelező" volt, már csak a farsangi maradékok elfogyasztása céljából is.
A 2011. évi Torkos Csütörtök akció legfontosabb eredményei
ü Mintegy 200 ezer vendég torkoskodott 1200-nál is több hazai étteremben.
ü Átlagosan 164 torkoskodót fogadtak az éttermek, tízből nyolcan előzetesen bejelentkeztek.
ü Az éttermek 41,6%-a számára a bevételek jóval kedvezőbben, további 44,0%-a számára kedvezőbben alakultak ezen a napon.
ü A vendégek többsége – 85,9%-a – az étterembe érkezéskor már tudott az akcióról.
ü A fogyasztói visszajelzések, amelyekről az éttermek negyede számolt be, döntően pozitívak voltak.
ü 100-ból 73 részt vevő étterem vidéki volt.