Szabadidő magazin - A turisták kártalanítása
Szabadidő magazin

A turisták kártalanítása

2009. szeptember 4. 18:50 |

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Tanácsa várja a külföldön rekedt utasok jelentkezését.Több, mint száz panaszos a károsultak között

Külföldön rekedt utasok, Sky Europe csőd - megoldás a fogyasztók érdekében

 

 

A szlovák légitársaság, a Sky Europe anyagi helyzete miatt valamennyi járatát azonnali hatállyal felfüggesztette. Így utasok ezrei maradtak külföldön, sokaknak pedig az elutazásuk vált lehetetlenné.

 

A légijáratok törlésével kapcsolatban az Európai Unió külön rendelete részletesen szabályozza a kártalanítás kérdéskörét. Az Európai Parlament és a Tanács 2004. február 11-i 261/2004/EK rendelete visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról, és a 295/91/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről kimondja, hogy amennyiben az utas járatát törlik, a légitársaság köteles visszatéríteni a jegyárat, és ha szükséges, az utazót ingyenes visszautazással az utazás kiindulópontjára vagy más közlekedési eszközzel eljuttatni úti céljára.

 

Mindezeken kívül  a légitársaság a repülőút hosszától függő kártalanítás megfizetésére is köteles járattörlés esetén. Ez az összeg 250 euró minden 1500 kilométeres vagy rövidebb repülőútra,  400 euró minden 1500 kilométernél hosszabb Közösségen belüli repülőútra és minden egyéb, 1500 és 3500 kilométer közötti repülőútra, illetve 600 euró minden egyéb esetben.

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége üdvözli, hogy más légitársaságok, így a MALÉV és a Wizz Air is segítséget ajánlott fel a külföldön rekedt utasoknak. Ugyanakkor az egyes utasok többnyire csak hazaérkezésük után, a kártalanítás kézhezvételét követően tudják a repülőjegy árát megfizetni számukra.

 

A FEOSZ várja a fogyasztók jelentkezését a Sky Europe járattörléseivel és az esetlegesen elmaradó kártalanítással kapcsolatban. A Szövetség a hozzá beérkező egyes panaszokat haladéktalanul a megfelelő fórum felé továbbítja. 

A FEOSZ felhívására, néhány nap alatt, több mint 100 panasz érkezett a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetségéhez a SkyEurope járatainak törlése miatt.

 

A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége a mai napon levélben fordult a Sky Europe légitársasághoz, melyben felhívta a szlovák székhelyű vállalkozás figyelmét a hatályos jogszabályok betartására, így különösen a tájékoztatási, jegyár-visszafizetési, és kártalanítási kötelezettsége alkalmazásának a hatályos 261/2004/EK rendelet alapján.

 

A Szövetség a magyar fogyasztók érdekében levélben fordult a társasághoz és várja legkésőbb nyolc napon belül a légitársaság válaszát. Amennyiben ez nem történik meg, és a SkyEurope továbbra sem tartja be a jogszabályi rendelkezéseket, úgy a FEOSZ minden lehetséges jogi lépést megtesz a fogyasztók érdekében.

 

A Szövetség álláspontja szerint ugyanakkor az Európai Unió rendelete nem szabályozza megfelelően és teljes körűen csődhelyzet esetén az utasok tájékoztatási kötelezettségét. Ezért fordulhatott elő, hogy még a légitársaság 2009. szeptember 1-je előtti napon is értékesített jegyeket, annak ellenére, hogy tudta másnaptól beszünteti az utasok szállítását.

A rendelet módosítására van szükség annak érdekében, hogy a jövőben hasonló helyzetek elkerülhetőek legyenek.

 

A jogszabály módosítás érdekében a Szövetség megkereste a Szociális és Munkaügyi Minisztériumot, valamint az Igazságügyi és Rendészeti Minisztériumot, továbbá minden lehetséges jogi eszközt felhasznál a fogyasztók érdekeinek védelmében 

 

 

Fotósarok