Szabadidő magazin - Karácsonyi pénzügyeink
Szabadidő magazin

Karácsonyi pénzügyeink

2011. december 1. 21:50 |

Legnépszerűbbek a kozmetikumok, a ruházati cikkek és a könyv az ajándékozási listán. Javult a tudatosság.

Az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító oldal 2007 novembere óta, minden évben vizsgálja a felnőtt magyar lakosság karácsonyi vásárlási szokásait és az adott évre vonatkozó terveit. Az Olcsóbbat.hu által megkérdezett 1000 fő nem, életkor, iskolai végzettség és településtípus szerint reprezentálja a 18 éves és annál idősebb magyar lakosságot.

Idén négyből csak 3 karácsonyfa alatt lesz ajándék.

Az Ipsos-Olcsóbbat.hu karácsonyi kutatásnak leginkább szembetűnő eredménye, hogy idén a lakosság csupán 69 százaléka vásárol biztosan ajándékot, és 27 százalék, vagyis a felnőttek több mint egynegyede biztosan nem költ meglepetésre.

A férfiak különösen rossz ajándékvásárlónak tűnnek: 32 százalékuk nem tervezi ajándék vásárlását. Az elmúlt három évet megfigyelve, egyre kevesebben vásárolnak ajándékot. Inkább praktikus ajándékot választanak a vásárlók.

Azok, akik mégis terveznek meglepetést, döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek. A CD-DVD ajándékozása az elmúlt négy évben drasztikusan és folyamatosan csökken. Kozmetikumot jóval kevesebben terveznek venni, mint előző években. Ezzel szemben ebben az évben a fehérnemű és konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe. Minden ötödik felnőtt több mint 7 embernek keresgél fa alá való meglepetést; idén átlagosan egy megkérdezett 5 embert tervez megajándékozni. A nők legnehezebben a gyerekeknek találnak ajándékot, míg a férjük ajándékával 24 százalék van bajban. Ezzel ellentétben minden harmadik férfi nem tudja, mit vegyen a párjának. Még mindig az utolsó héten vásárolunk, de a tudatosságunk javul A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok megvásárlását, sőt, 15 százalékuk teljesen az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményivel.

A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, hogy folyamatosan nő azok aránya, akik már utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabban vásárolnak. A szakember szerint fontos, hogy már minden második ember az Interneten keres információkat, és egyre többen néznek utána akcióknak, áraknak az ár-összehasonlító oldalakon. Egyharmaduk így spórol.

Karácsonyi pénzügyeink: a menün nem, de az ajándékon spórolunk

A megkérdezettek kétharmadának 30.000 forint alatt van az idei ünnepi költségvetése, ez két százalékponttal több mint akik tavaly költöttek maximum ekkora összeget. Ez azt mutatja, hogy valamivel kevesebb pénzük van az embereknek idén karácsonyi ajándékot venni.

A felnőtt lakosság 86 százaléka néz spórolós ünnepek elé: 42 százalék kisebb értékű ajándékokat keres, harmaduk utánajár, hogy a kinézett ajándékot hol kapja meg a legolcsóbban, míg az emberek egynegyede leértékeléskor, akcióban szerzi be a meglepetéseket.

100-ból 7 megkérdezett tervez idén takarékos karácsonyi menüt, vagyis elmondható, az ünnepi fogásokon nem spórolunk, és inkább kevesebb embert, őket is olcsóbb és elsősorban praktikus ajándékkal lepjük meg.

Minden második megkérdezett jövőre a helyzetének további romlására számít, igaz, a tavalyi évhez képest többen számítanak stagnálásra vagy javulásra a következő egy évben. A megkérdezettek közül senki nem monda biztosra, hogy az ünnepi kiadások fedezésére hitelt venne fel, azaz mindenki megpróbálja önerőből kigazdálkodni a karácsonyi vásárlásokat, és csupán végső esetben fordulnak a hitelhez.

Fotósarok