Fiatal fogyasztók
Fogyasztóvédelem a diákság körében.
Kiszolgáltatott fiatal fogyasztók, egyes vállalkozások gyermekeket kifejezetten sértő kereskedelmi gyakorlata, átverések és a fogyasztói tudatosság rendkívül nagy mértékű hiánya: ma ez jellemző a fiatal fogyasztók helyzetére.
A példákat hosszan lehet sorolni. Rendkívül gyakori telefonra, illetve számítógépre történő letöltés, melyeknél nem, vagy nem megfelelően figyelmeztetik a fiatalokat, hogy többletköltségük lehet a megrendelés le nem mondásából.
De ugyancsak mindennaposak a legáltalánosabb adás-vételeknél történő fiatal fogyasztókat érő megkárosítások is, legyen szó cipővételről, vagy kisebb elektronikai eszközök megvásárlásáról. A diákokat félrevezetően tájékoztatják jogaikról, sok esetben pedig hiába próbálnak élni jogaikkal, elküldik őket a boltból, mondván: nincs szavatosság, vagy jótállás az adott termékre, a hibát a vásárló okozta, a termék hibája külső megrongálódás eredménye, Ugyanakkor rendszeresen szembesülnek kisebb és nagyobb bevásárlóközpontokban a velük szemben táplált kereskedői ellenszenvvel és magatartással, melynek során a lejárt szavatosságú árut nem hajlandóak kicserélni részükre, a különböző árakon megjelenített termékek esetén a magasabb árat számítják fel nekik. Eközben szinte ellepik a tisztességtelen reklámok a fogyasztókat, mely különös erővel hat a sokkal inkább befogadóbb és kevésbé gyanakvó fiatalokra: megtévesztő hirdetések, az apróbetűk között elrejtett szerződési feltételek, a segítségnyújtás – különösen jogérvényesítési próbálkozás során történő – teljes elutasítása.
Egyre több olyan
A szervezeteink által lefolytatott kampányok, a fiataloknak szóló kiadványok és szórólapok, elektronikus játékok és specifikus, diákoknak szóló honlapok mellett nem szabad elfeledkezni az iskolai oktatás szerepéről. Fontos tehát a fogyasztóvédelmi oktatás iskolai keretbe történő átültetése azért, hogy egy a jogaival és lehetőségeivel egyértelműen tisztában lévő, azokkal élni tudó fogyasztói generáció jöhessen létre.
Csillag György