Szabadidő magazin - Opel Dakar Team
Szabadidő magazin

Opel Dakar Team

2011. október 25. 20:29 |

Rajt a Dél-Amerika-i versenyen.Útvonal: Argentina,Chile, Peru

Szenzációs bejelentést tett az Opel Dakar Team: a Szalay-Bunkoczi páros ismét indul a Dakaron.

A csapatszellem és a profizmus, ez a két tényező, mely a két sportember számára a siker záloga lehet.

A Dakar mára márkanév lett, s az sem tudta megtörni a lendületét, hogy 2008-ban terrorfenyegetettség miatt kénytelenek voltak törölni a viadalt, s a Dakar-karaván a következő évben Afrikát elhagyva Dél-Amerikába költözött. A nevezési lista ugyanolyan gyorsan betelt a motorosoknál, autósoknál és kamionosoknál egyaránt.

A 2012-es lesz a negyedik tengerentúli Dakar-rali, amelynek újítása, hogy Argentínán és Chilén kívül Peruban is száguld a mezőny.

 

 A 2012-es Dakar útvonala

 Argentína

(rajtceremónia 2012. január 1-jén + 5 szelektív szakasz)

A versenyzők számára izgalmasan kezdődik az év: a január 1-jei, Mar del Plata-i rajtceremónia után rögtön vár rájuk egy szelektív szakasz Santa Rosa de la Pampáig. Miután végigautóznak Argentína pampáin, az autósok, kamionosok és motorosok átkelnek az Andok-hegységen. Akik már indultak a dél-amerikai Dakaron, itt találkoznak néhány ismerős tájjal, és persze elsőosztályú szakaszokkal, dűnékkel, kanyonokkal.

 Chile

(5 szelektív szakasz + 1 pihenőnap)

Hegymászás után érkezik meg a mezőny Chilébe – miután átkelnek az Andokon, a versenyzők a hegyekből az óceán felé veszik az irányt. Eközben a Dakar-karaván átszeli a világ legforróbb sivatagját, az Atacamát, ahol a navigációs képességek éppolyan fontosak, mint a dűnemászás tudománya.

 Peru

(4 szelektív szakasz + célceremónia január 15-én)

A Dakar-mezőny először jár Peruban – az új ország új kihívásokat jelent mindenki számára, s a rendezők azt mondják: itt a sivatag egy új arcát mutatja meg a mezőnynek, amely a fővárosban, Limában ér célba.

 A Dakar-rali népszerűsége töretlen. Ezt mutatja, hogy a 2012-es megméretés rajtja előtt két és fél hónappal  lezárult a nevezés – egyszerűen azért, mert a szervezők már nem tudnak több nevezést elfogadni. A motorosok nevezési listája már néhány héttel korábban teljes volt (a 310 jelentkező közül 220-nak a nevezését tudták elfogadni), de október közepére  kialakult az autósok 170 tagú és a kamionosok 75 tagú mezőnye is. A rajtszámokat az argentínai rajt előtt kapják majd meg a versenyzők, akik Mar del Platából indulva átszelik Argentínát, Chilét és végül Peruban, Limában érnek célba.

Érdekesség, hogy a nevezési zárlatig az eredeti tervek szerint még két hét lett volna hátra, ám aki az utolsó pillanatig hezitált, az már lecsúszott a nevezésről.

Amellett, hogy a Dakar-indulók száma folyamatosan nő (ez már tendencia) egyre több nemzet versenyzői képviseltetik magukat a versenyen. Most is sokan jönnek majd Európából, s az is meglepő adat, hogy a motorosok több mint egynegyede újonc, vagyis most először néz szembe a Dakar megpróbáltatásaival.

Szalay számára kalandnak indult, most kőkemény sport. Szalay Balázs egészen kisgyerekkora óta a sebesség megszállottja, talán az pecsételte meg a sorsát, hogy Niki Lauda egy dunaújvárosi utcai bemutató után nekiadta a gokartja szakadt láncát, talán eleve így született. Formula-1-es álmait fel kellett adnia (mire eljutott odáig, hogy egyáltalán elkezdhette az autóversenyzést, már túl idős volt a száguldó cirkuszhoz), de talált helyette másik kihívást: a világ leghosszabb és legnehezebb terepraliversenyét, a Dakar-ralit.

Az Opel-pilóta 1996-ban állt rajthoz először a viadalon – egy szál versenyautóval, annyi alkatrésszel, amennyi elfért a csomagtartóban. Az volt az igazi kihívás. Akkor még nem tudta, amit ma már igen – ennyi „szervizháttér” édeskevés a sikeres célba érkezéshez.

Szalay évről évre folyamatosan gyűjtögette a tapasztalatokat (2002 óta saját versenyműhelyében készülnek az autói), s a tíz Dakarból, amelyen rajthoz állt, hatszor célba ért. (Ötször jelenlegi navigátorával, Bunkoczi Lászlóval.) Nála többször ez senkinek sem sikerült a magyar versenyzők közül. 

Az utóbbi két Dakart kénytelen volt kihagyni, de 2012 januárjában immár magyar bajnokként tér vissza a sivatagba.

Fotósarok