Szabadidő magazin - Csákányi az éjszakában
Szabadidő magazin

Csákányi az éjszakában

2011. szeptember 28. 19:14 | Szentgyörgyi Rita

Hajtűk. Az Orfeum bemutatója

Hajtűk címmel zenés előadói estre invitálja az Orfeum közönségét az ezerarcú Csákányi Eszter. A színésznő Zöldi Gergely dalszövegei és  kiváló zenészek közreműködésével / Hudák Zsófia nagybőgő, Kovács Norbert dob, Puskás Péter zongora / kalandozik  a pop, a rock világában.

-      Régi álmod volt, hogy hajtűket dobálj az éjszakában. Milyen  értelme van  ennek a fontos  „kelléknek” a címválasztás szempontjából?

-      A színésznők tudják mi az a hajtű, azzal szokták felrakni a parókákat. Nem akartam színdarabnak feltüntetni ezt a produkciót vagy a dalsorokból vett idézeteket használni. Miután az orfeum egy laza hely, szeretik a váratlan, a furcsa dolgokat, ezért gondoltam, hogy végül is dobálhatnám a hajtűimet.

-      Mennyire áll hozzád közel az orfeum mint az éjszakai mulatozások világa?

-      Amikor kezdő színésznőként Kaposvárra kerültem,  a társulat régi tagjai, az idősebb színészek nem  szerettek éjszakázni. A színészklub korán bezárt,  egyedül a Kapos szálloda bárja tartott nyitva.  Mi pedig, a fiatalabbak állandóan oda jártunk szórakozni. A zenés estéken a színészek felléptek, utána hajnalig lehetett táncolni. Ennek a korszaknak a buja illata vagy érzéke bennem maradt. Mindig is szerettem volna az éjszakában énekelni. Ezért is örültem, amikor az Orfeum mulató vezetői felkértek egy zenés estre. Szinte már másnap vittem nekik a műsortükröt.

-      Kurt Weill daloktól Piaf sanzonokig  eddig is készítettél már nagy sikerű zenés esteket. Milyen zenés és prózai motívumokra épül a  „Hajtűk”?

-      Éppúgy a nőről, a női létezésről szól, mint  a korábbi önálló estjeim. Zöldi Gergely barátommal közösen találtuk ki. Vicces, hogy ezúttal úgynevezett mai  slágereket énekelek  Stingtől, a Hungária együttestől, Selmeczi Györgytől, Cserháti Zsuzsától. Nagyon szellemes hangszerelést készített Puskás Péter, a Pesti Magyar Színház zenei vezetője.  Rengeteg musicalt énekeltem a pályám során, így szerepel a műsorban egy színházi musical mix is. Az a célunk, hogy a közönség jól érezze magát, mindamellett egy igazi színházi estére számíthat.  

-      A pódium műfaj jóval nagyobb lelki lemeztelendetést igényel, mint a színpad. Ráadásul most az énekesnő Csákányi Eszter kerül előtérbe...

-      Végre kiélhetem a zenei őrületemet. És valóban, azáltal, hogy nagyon kicsi a  pódiumon és közel ülnek a nézők, lelepleződsz. Nagyon természetesnek és közvetlennek kell lenni, hogy működjön a dolog. Ilyesmit korábban még nem csináltam. Az is újszerű, hogy  színpadi gesztikuláshoz, mozgásokhoz szokott színészként  mikrofonnal a kezemben   kell előadnom. Nem egy stand- up comedy-ról van szó. Ute Lemper hasonló műsorral lép fel  egy picit elitebb szállodában, New Yorkban.

-      A hét asszonyában, amit a személyedre írt Parti Nagy Lajos különféle női sorsokat, érzelmi állapotokat elevenítesz meg. Ezúttal is valami hasonlóról van szó?

-      Annyiban talán, hogy a számok rólam szólnak. Van például egy olasz blokk, amiben Ornella Vanoni számait énekelem. A szöveget hozzá   egy dokumentumfilmből vettük, ami Giulietta Masinával készült és szerencsémre én szinkronizálhattam. Elmesélem  azt az abszurd szituációt, ahogy a második Oscar-díját elnyerte a Cabiria éjszakáiért. Egyedül indult útnak egy szál bőrönddel, Fellini nem kísérte el mondván, hogy Az országúton után ugyse kapja meg újra az Oscart. Nem tudott angolul, senki nem várta a repülőtéren. Az Oscar gálán  a tizenhármas székre ültették,  mint ahogy Az országútonnál. Amikor a jelölteket  felsorolták,  már nem volt magánál, ahogy kimondák az első szót,  a színpadra futott. Hátranézett és Clark Gable gratulált neki, aztán felkérte őt táncolni.  Lánykori álma volt, hogy találkozzon vele és felkérje őt táncolni. Gyönyörű történet, nem?

-      A Krétakör felbomlása óta szabadúszóként arra kényszerültél, hogy úgymond kitaláld egy másfajta önmagadat?

-      Nem lógok a világban, mert bázist nyújt nekem az Orlai produkció és a Kék Művészügynökség. Orlai Tiborral  mély művészi kapcsolat alakult ki, nagyon szeretek vele dolgozni. Már a negyedik produkciójával  nyertem díjat , legutóbb a Dolcsaja vitával a Vidor fesztiválon. Másfajta embert hozott ki belőlem a szabadúszás. Nagy erőt merítek abból, hogy nekem kell kitalálni saját magamat, és ehhez remek partnereket találok. Nagyon boldog vagyok, hogy az idei évadtól a Kamrában játszom A hét asszonyát, az Elnöknők pedig már tizennegyedik éve megy szintén a Kamrában. Tavaly bekerültem a Bernarda Alba háza musical változatába a Müpában, amiből decemberben lesz újabb két előadás. Jelenleg tárgyalások folynak Garaczi Lászlóval egy modern Kurázsi mama történetre. Az úgynevezett  siker nem jön magától, nagyon meg kell érte dolgozni. Az egyik vesszőparipám, hogy nyitott szemmel kell járni.

  

Másodközlés: megjelent a  Fidelio októberi számában.

Fotósarok