Szabadidő magazin - Digitális generáció
Szabadidő magazin

Digitális generáció

2009. augusztus 5. 19:53 |

A 16-24 évesek a legaktívabb internethasználók. Európában a mobiltelefon előfizetések száma meghaladja a lakosság létszámát.

Az Európai Bizottság digitális versenyképességről szóló jelentése szerint Európa digitális ágazata nagy előrehal adást ért el 2005 óta: az európaiak 56%-a rendszeresen használja az internetet, ebből 80% nagy sebességű internetkapcsolattal rendelkezik (2004-ben arányuk csupán egy harmad volt), ami által Európa világvezető a szélessávú internet területén. Európa a világ első igazán mobil kontinense, hiszen a mobiltelefon-előfizetések száma meghaladja a lakosok számát (a penetráció mértéke 119%-os). Európa további eredményeket is elérhet, amint a digitális technológián felnövő fiatal nemzedék a növekedés és az innováció irányába ható, jelentős tényezővé válik a piacon. A digitális gazdaságban rejlő lehetőségek kiaknázása elengedhetetlen ahhoz, hogy Európa tartósan kilábaljon a válságból. A Bizottság a nyilvánossághoz fordul azzal a kérdéssel, hogy az EU-nak milyen jövőbeli stratégiát kellene elfogadnia a digitális gazdaság felpörgetéséhez.

Európa digitális gazdasága hatalmas bevételeket termelhet valamennyi ágazatban. Ahhoz azonban, hogy ezt a potenciált fenntartható növekedésre és új munkahelyekre tudjuk váltani, a kormányoknak irányt kell mutatniuk olyan, összehangolt politikák elfogadásával, amelyek lebontják az új szolgáltatások előtt álló, meglévő akadályokat – nyilatkozta Viviane Reding, az EU információs társadalomért és médiáért felelős biztosa. É lnünk kell az európaiak új generációjában rejlő lehetőségekkel, amely nemzedék hamarosan megkerülhetetlen tényezővé válik az európai piacon. Ezek a fiatalok intenzív internethasználók és emellett rendkívül igényes fogyasztók. Ahhoz, hogy felszabadítsuk a »digitális generációban« rejlő gazdasági potenciált, a digitális tartalmat könnyen hozzáférhetővé kell tennünk.”

A jelentés ismerteti a Barroso elnök vezette Bizottság által öt éven keresztül folytatott uniós politika eredményeit, amelyek a legújabb kommunikációs technológiák, az új hálózatok és szolgáltatások, valamint a kreatív médiatartalom előmozdítását tűzték ki célul. 2008-ra az európaiak 56%-a rendszeres internethasználó lett, ami jelentős előrelépés a 2004-ben regisztrált egyharmados arányhoz képest. A háztartások fele és a vállalkozások több mint 80%-a ma már széles sávú internetkapcsolattal rendelkezik. A színen feltűnik az európaiak új nemzedéke, amely könnyedén kezeli az internetes alkalmazásokat, és kész alkalmazni innovációit. Ez a „digitális generáció” nagy potenciállal rendelkezik Európa növekedése szempontjából.

A 16 és 24 év közöttiek a legaktívabb internethasználók: 73%-uk rendszeresen vesz igénybe fejlett szolgáltatásokat az online tartalom létrehozására és megosztására, ami az EU-lakosság átlagának (35%) a kétszerese (lásd a mellékletet). A 24 év alatti európaiak 66%-a naponta használja az internetet, ezzel szemben az uniós átlag 43%. A Bizottság digitális műveltségről szóló, szintén a mai napon közzétett jelentése szerint ezek a fiatalok a lakosság többi részéhez képest fejlettebb internethasználati készségekkel rendelkeznek.

Noha úgy tűnik, hogy a „digitális generáció” nem hajlandó fizetni az online tartalom – pl. videók és zene – letöltéséért vagy megtekintéséért (33%-uk semmiért sem hajlandó fizetni, ami az uniós átlag kétszerese), valójában kétszer annyian fizettek már ilyen szolgáltatásokért, mint a lakosság többi része (a fiatal felhasználók 10%-a szemben az 5%-os EU-átlaggal). Ezenkívül a fiatalok hajlandóbbak fizetni a jobb szolgáltatásokért és minőségért.

Az internethasználat mértéke ugrásszerűen meg fog emelkedni, amikor a „digitális generáció” megkezdi szakmai pályafutását, és egyre fokozottabban alakítja és uralja a piaci tendenciákat.

Európának  többet  is kell tennie azért, hogy világszinten versenyképes legyen. Az elért eredmények ellenére tény, hogy az uniós polgárok egyharmada sosem használta az internetet. A fogyasztók csupán 7%-a vásárolt már online valamely másik tagállamban. Az Egyesült Államok és Japán még mindig megelőzi Európát az információs és kommunikációs technológiákba (IKT) és a nagy sebességű, széles sávú kommunikációs eszközökbe való beruházások, valamint az innovatív piacok – például az online reklámok – fejlesztése terén.

A proaktív politikaformálásnak Unió-szerte biztosítania kell, hogy mindenki rendelkezzen nagy sebességű internetkapcsolattal, valamint arról, hogy legyen egy online egységes piac, ahol a polgárok könnyedén vehetnek igénybe határokon átnyúló, online szolgáltatásokat.

A digitális Európa előtt álló kihívásokról a Bizottság nyilvános konzultációt indít, amelynek keretében az érdekeltek 2009. október 9-éig tehetik meg észrevételeiket. Ez jelenti az első lépést az új európai IKT-stratégia felé, amelyet a Bizottság a tervek szerint 2010-ben, a lisszaboni menetrend új hullámának részeként készül ismertetni.

Fotósarok