Szabadidő magazin - Armel Operaverseny és Fesztivál
Szabadidő magazin

Armel Operaverseny és Fesztivál

2011. május 30. 19:15 | Gold György

Második forduló meglepetésekkel.

 

Szegeden zajlott az Armel Operaverseny és Fesztivál második fordulója. 

A verseny első fordulóját Cyril Diedrich (többek között az Opera National de Paris, a Thetre du Chatelet és az Opera de Marseille rendszeres vendégkarmestere, valamint ez utóbbi zeneigazgatója) felügyelte és az ő döntése alapján került a világ minden tájáról összesen harminc operaénekes a szegedi második fordulóba.

     Az idei versenyen a Szegedi Nemzeti Színház előadására Zandonai: Francesca da Rimini c. operájának Francesca szerepére (szoprán) valamint Paolo szerepére (tenor),

a svájci Bienne-Soleure Színház bemutatójára Joseph Myslivecek: Antigona c. operájának Euristeo (koloratúr mezzoszoprán) és Erminoe (lírai koloratúrszoprán) szerepére,

az Opera Krakowska Viktor Ullmann: Atlantisz császára c. művének Halál (basszus) és Császár (bariton) szerepére, a Josef Kajetán Színház –Plzen Verdi: Rigoletto c. operájának Mantuai herceg (tenor) és Gilda (szoprán) szerepére, a Center for Contemporary Opera-  New-York: Michael Dellaira A titkosügynök c. bemutatójának Winnie (szoprán) és Verloc (bariton) szerepére kerestek megfelelő énekes-színészeket.

     A szegedi fordulón megjelent harminc énekes először szabadon választott, zongorakíséretes áriákkal mutatkozott be.

Majd a délután folyamán az előadások kijelölt rendezői: Juronics Tamás, Andreas Rosar, Beata Redo-Dobber, Alföldi Róbert, Sam Helfrich valamint az adott színházak karmesterei, zenei vezetői, úgynevezett workshopok-on ismerkedtek az általuk kiválasztott énekesek színészi képességeivel, hiszen ennek a versenynek az a különlegessége, hogy a szereplőknek nem csak megfelelő hangi adottságokkal, hanem jelentős színészi képességekkel is rendelkezniük kell.

 

     Aztán elérkezett az este és az eredményhirdetés, amely igencsak meglepőre sikeredett.

A döntőbe jutott versenyzők, akik a Fesztivál produkcióiban szerepet fognak kapni:

Zandonai Francesca da Rimini c. operájának Francesca szerepére Juaranics Tamás rendező Miksch Adrienn magyar versenyzőt választotta. Paolo szerepére azonban nem talált megfelelő énekest, ezért az opera egy másik szerepét Malatestino-t fogja énekelni a dominikai Enrique Pina.

Joseph Myslivecek Antigona c. operáját rendező Andreas Rosar Euristeo szerepére nem talált megfelelő énekest, ezért ezt a szerepet törölték a versenyszerepek közül. Ermione szerepét a portugál Raquel Camarinha kapta meg.

Viktor Ullmann Atlantisz császára c. operájának Császár szerepére Beata Redo-Dobber rendezőnő nem talált megfelelő szereplőt, ehelyett az opera egy másik szerepét Harlequin-t osztotta Alekxander Petrovics szerb művészre. A másik versenyszerepre, a Halál szerepére

Wassyl Slipak ukrán énekest választotta ki.

Alföldi Róbert a Rigoletto mindkét versenyszerepére talált megfelelő hangot, így Gildát Szakács Ildikó, a Herceget a francia Paul Gaugler fogja énekelni.

Michael Dellaira A titkosügynök c. operájának Winnie szerepére a rendező Sam Helfrich szintén Miksch Adrienne-t találta megfelelőnek, így ő a Fesztivál döntőjében két főszerepet is fog énekelni. Verloc szerepében a francia Nicolas Rigas került a döntőbe.

 

Meglehetősen érdekesnek tűnik, hogy a 30 megjelent énekes közül három rendező sem tudott az általuk kiosztandó szerepre megfelelő művészt találni. Ez azért néhány kérdést mindenképpen felvet:

-         Vajon megfelelő-e az a módszer, hogy az első forduló továbbjutóiról egyetlen ember hoz döntést?

-         Vajon ez esetben Cyrill Diedrich ismerte-e a darabokat, amelyekre szereplőket válogatott? Ha igen, hogy történhetett meg, hogy az általa megfelelőnek ítélt harminc művész közül három előadás karmestere, rendezője, zeneigazgatója sem talált magának énekest?

-         Vajon volt-e valamiféle egyeztetés a rendezők, a karmesterek, zeneigazgatók és a válogató között, amelyen elmondhatták esetleges különleges kívánságaikat?

-         Milyen különleges elképzeléseik, elvárásaik lehettek a rendezőknek, amelyekhez három esetben sem tudtak a döntőbe jutott énekesek közül megfelelőt találni?

-         Elképzelhető-e, hogy a ki nem osztott főszerepekre most kezdenek szereplőket keresni az adott országok, színházak énekesei között?

-         Lehetséges-e, hogy a karmesterek, zeneigazgatók, rendezők már eleve úgy érkeztek a második fordulóra, hogy bizonyos szerepekre előre meg volt az énekesük, ezért nem találtak, nem akartak találni a döntősök között megfelelőt?  

-         Ha ez így van, akkor mi szükség volt a világ távoli pontjairól ideutaztatni, szükségtelen stressznek és kudarcélménynek kitenni fiatal művészeket?

 

Ilyen és hasonló kérdések merültek fel azok között, akik jelen voltak a tegnapi próbaénekléseken és workshopokon.

Ezeket, és még számos más kérdést a Verseny és Fesztivál szervezőinek is fel kell tenniük, ha azt akarják, hogy ezt a most már négy éves múltra visszatekintő kezdeményezés, valóban komolyan vehető legyen és a nemzetközi operaversenyek élvonalába tartozzon a jövőben.

 

 

 

 

 

Fotósarok