Szabadidő magazin - Uniós barangolások
Szabadidő magazin

Uniós barangolások

2011. február 14. 16:31 |

A férfiak inkább telefonálnak, a nők az sms-t részesítik előnyben

Az Európai Bizottság által közzétett felmérés szerint az európai polgárok csaknem háromnegyede aggódik az EU-n belüli utazás során történő mobiltelefon-használat költségei miatt. Az utazók 72%-a a magas díjak miatt továbbra is korlátozza barangolásos (roaming) hívásait, annak ellenére, hogy többségük tisztában van vele: 2006 óta csökkentek a díjak. A mobiltelefonjukon külföldön internetes szolgáltatásokat igénybe vevő fogyasztóknak csupán 19%-a tartja méltányosnak a barangolásos adatátvitel (az internetes szörfölés és az e-mailezés) díjait. A felmérés, valamint a barangolásról szóló rendelet jövőjével foglalkozó, február 11-én lezárult nyilvános konzultáció (IP/10/1679) eredményeit a barangolásra vonatkozó jelenlegi uniós szabályok felülvizsgálata során használják fel, amelyet az Európai Bizottságnak 2011 júniusáig kell elvégeznie. Az európai digitális menetrend (lásd: IP/10/581, MEMO/10/199 és MEMO/10/200) keretében megfogalmazott teljesítménycél értelmében 2015-re a barangolásos díjak és a belföldi tarifák közötti különbségnek meg kell közelítenie a nullát.

Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális menetrendért felelős alelnöke így nyilatkozott: „A telekommunikációs cégeknek hallgatniuk kell vásárlóikra. A fogyasztók úgy érzik, hogy még mindig sok tennivaló van, különösen a barangolásos adatátvitel területén. Ahogy arra az európai digitális menetrendben ígéretet tettem, jobb barangolásos megoldásokat kívánok biztosítani az európai polgároknak és vállalkozásoknak.”

Többet barangolunk

A felmérés szerint napjainkban többen használják mobiltelefonjukat az Unión belüli utazás során, mint négy évvel ezelőtt, amikor az EU bevezette az első, barangolásra vonatkozó szabályokat. Az EU-n belüli külföldi tartózkodás során fogadott hívások és küldött sms-ek száma annak ellenére nőtt 2006 és 2010 között, hogy az utazások volumene ebben az időszakban a becslések szerint 13%-kal csökkent. Az utazók a felmérés szerint 32%-kal több hívást indítanak, 31%-kal több hívást fogadnak és 43%-kal több sms-t küldenek, mint 2006-ban.

Eltérő szokások

A felmérésből az is kiderül, hogy Európa-szerte eltérőek a lakosság szokásai. Például:

  • A férfiak szívesebben telefonálnak (57%), míg a nők többsége az sms-t részesíti előnyben (56%).

  • A ciprusiak 88%-a elsősorban telefonál – a brit utazóknál ugyanez az arány csak 44%.

  • Az ír mobiltelefon-haszálók 81%-a, míg a portugáloknak csupán 24%-a részesíti előnyben az sms-küldést uniós barangolásai során.

  • A bolgárok 32%-a egyáltalán nem használja mobiltelefonját külföldön.

  • A fiatalok jelenleg sokkal inkább hajlandóak igénybe venni a barangolásos szolgáltatásokat, mint 2006-ban (hívásindítás: +43%; hívásfogadás: +42%; sms-küldés: +51%).

  • A nyugdíjasok 30%-a és a 25–39 éves korosztály 15%-a egyáltalán nem használja a mobiltelefonját külföldön.

Aggodalom a barangolásos hívások és adatátvitel magas költségei miatt

A gyakran utazók 61%-a tudatában van annak, hogy az uniós beavatkozást követően csökkentek a barangolás díjai. A fogyasztói magatartásban bekövetkezett változások azonban nem voltak mind pozitívak:

  • Nagyjából minden ötödik mobiltelefon-használó kevesebbszer vette igénybe az elmúlt négy évben a barangolásos szolgáltatásokat, ami az árérzékelésüknek tudható be.

  • A mobiltelefon-használók 72%-a továbbra is korlátozza telefonhívásait külföldi tartózkodása során, mert aggódik a költségek miatt.

  • A svédek 81%-a, az olaszok 72%-a és a görögök 57%-a használja kevesebbet a barangolásos beszédhívást a költségekkel kapcsolatos aggodalmai miatt.

A felmérés arra is rámutatott, hogy emelkedőben van a barangolásos adatátviteli szolgáltatások (például a weboldalakon való szörfözés vagy az adatletöltés) igénybevétele: a válaszadók 10%-a használja ezeket a szolgáltatásokat.

  • A litvánok 17%-a és a spanyolok 15%-a válaszolta azt, hogy a barangolásos adatátviteli szolgáltatásokat használja leggyakrabban külföldön, míg ez az arány Magyarország esetében csupán 2%, Németország esetében pedig csak 4%.

  • A fiatalok nagyobb valószínűséggel veszik igénybe a barangolásos adatátviteli szolgáltatásokat: a 15–24 évesek 15%-a szörföl szívesen külföldön a mobiljával, míg az 55 év fölöttiek esetében ez az arány csak 6%.

  • Mindazonáltal a barangolásos adatátvitel díjait általánosságban nem tekintik megalapozottnak: mindössze a válaszadók 19%-a találja méltányosnak e szolgáltatások árait.

Háttérinformáció

A kifejezetten a barangolással foglalkozó Eurobarometer-felmérés keretében 2010 augusztusában és szeptemberében több mint 26 500 főt kérdeztek meg az EU 27 tagállamában. Az elsődleges minta azokat az uniós polgárokat foglalja magában, akik rendelkeznek mobiltelefonnal és az elmúlt öt évben utaztak az Unió területén.

Az Európai Unió Minisztereinek Tanácsa és az Európai Parlament az Európai Bizottság javaslatára 2007-ben vezetett be először korlátozást a barangolásos hívások díjára vonatkozóan (IP/07/870), ezzel biztosítva, hogy a mobiltelefon-használók az Európai Unió egész területén hasonló barangolási díjakat fizessenek. 2009 júliusában felülvizsgálták a szabályozást a barangolási szolgáltatások díjának további csökkentése érdekében, így 2011 júliusára a maximális barangolásos percdíj kimenő hívások esetében alapesetben 35 eurocentre, bejövő hívások esetében pedig 11 eurocentre csökken (lásd: IP/09/1064 és MEMO/09/309). 2010. július 1. óta a barangolásos adatátvitelt automatikusan 50 EUR-ra korlátozták (áfa nélkül) – kivéve, ha a mobiltelefon-használó más, alacsonyabb vagy magasabb korlátot határozott meg –, a mobilszolgáltatóknak pedig figyelmeztetést kell küldeniük, ha a mobiltelefon-használó elérte barangolásos adatátviteli limitjének 80%-át (IP/10/843). A 2009-ben életbe lépett barangolási szabályozás 2012 júniusáig marad hatályban.

Annak érdekében, hogy a barangolásos szolgáltatások vonatkozásában megteremtse a versenyző egységes piacot, a Bizottság 2011. június 30-ig elvégzi a barangolásra vonatkozó uniós szabályok teljes körű felülvizsgálatát, és értékeli, milyen mértékben sikerült elérni a szabályokban rögzített célkitűzéseket, illetve hogy a barangolásos szolgáltatások esetében működik-e a verseny.

 

Fotósarok