Intézményi Művészeti Diákköri Műhely
A Magyar Képzőművészeti Egyetemen
A Magyar Képzőművészeti Egyetem életében mindig kiemelt szerepet töltött be a hallgatók tehetséggondozása.
Ennek egyik fontos pillére az intézményi művészeti diákköri műhely, amely hosszú ideje teret biztosít a tehetséges hallgatók önálló kutatásainak, kísérletezésének és szakmai fejlődésének, valamint lehetőséget nyújt a fiatal művészek bemutatkozására és szakmai láthatóságuk erősítésére.
A NTP-HHTDK-24-0080 azonosítószámú, „MKE Intézményi Művészeti Diákköri Műhely előkészítése és lebonyolítása – 2024/2025” című projekt keretében lehetőségünk nyílt arra, hogy műhelyfoglalkozások során bővítsük egyetemi hallgatóink tudását, illetve mentoráljuk a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium öt tehetséges diákját.
A projekt megvalósítását a Kulturális és Innovációs Minisztérium és a Nemzeti Tehetség Program támogatta. Támogatás összege: 3 100 000 Ft Megvalósítás időszaka: 2024. szeptember 1. – 2025. november 30.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem 2024/2025-ös MDK-programja olyan intellektuális laboratóriumként működött, ahol a művészeti gyakorlat, a kritikai reflexió és a tudományos írás egymást erősítve bontakoztatta ki a hallgatók gondolkodását. A program lehetőséget teremtett arra, hogy a hallgatók saját IMDK-projektjeiken túlmenően megfigyeljék és teszteljék a kortárs művészeti diskurzus működését, közvetlen kapcsolatba kerülve hazai kritikusokkal, szerkesztőkkel és kurátorokkal, akik aktívan formálják a hazai és nemzetközi művészeti mezőt.
A workshopok fókuszában az írásbeli készségek, a kutatásmódszertani tudatosság és a művészeti gyakorlat reflexív értelmezése állt, így a résztvevők új perspektívákat kaptak arra, hogyan válhat a művészet egyben tudományos és kritikai gondolkodássá. Kiemelt szerepet kapott a kurátori és kritikai együttműködések vizsgálata, valamint a „kutató művész” szerepkörének feltérképezése, amely a hazai felsőoktatás három ciklusán át világította meg a művészpálya dinamikáit és a tudás átadásának komplex mechanizmusait.
A program tágabb célja az volt, hogy a tehetséggondozást már a középiskolás évektől kezdve integrálja a felsőoktatási és tudományos pálya lehetőségeivel, bemutatva, miként fonódik össze a művészet, a kutatás és a kritikai reflexió egy átfogó, globális diskurzus kereteiben. Az MDK-műhely nem csupán szakmai tudást, hanem közösségi tapasztalatot is kínált: ösztönözte a párbeszédet, a kreatív kollaborációt és a tudatos önreflexiót, így minden hallgató számára olyan kompetenciákat biztosított, amelyek a kortárs művészet aktív alakításához nélkülözhetetlenek.
A projektről bővebb információ a https://www.mke.hu/aktualis/index.php?mid=o0MGrCsDuSacJb4abCithh oldalon olvasható.

