Hallgatói aukció a Magyar Képzőművészeti Egyetemen
A jumpSTART 2025 programsorozat záró eseménye
Aukció időpontja:
2025. november 7., péntek, 18 óra
Helyszín: Magyar Képzőművészeti Egyetem,
Barcsay terem (1062 Budapest, Andrássy út 69-71.)
A Magyar Képzőművészeti Egyetem (MKE) fontos célja, hogy hallgatóinak ne csak az oktatásban, hanem a művészeti pálya elindításában is kapaszkodót nyújtson. Ennek szellemében az MKE a 2025/26-os tanévben is elindította a jumpSTART nevű eseménysorozatát, amely kiváló lehetőséget nyújt a hallgatóknak, hogy amellett, hogy alkotásaikkal bemutatkoznak a nagyközönség előtt, még a műkereskedelem, a kortárs művészeti piac világába is aktív betekintést nyerjenek. A jumpSTART - a Godot Art Expó-t és az Art Market-et követő - záró eseménye az egyetem nagyszabású hallgatói aukciója november 7-én, az MKE Barcsay Termében.
Az est házigazdája Bálint Antónia, az aukciót Gundel-Takács Gábor vezeti. Az aukción kizárólag az egyetem hallgatóinak alkotásai kerülnek kalapács alá. Az árverés lehetőséget ad a fiatal művészek számára, hogy piaci körülmények között próbálják ki a műalkotások értékesítésének ezt a formáját; a licitáló vendégek pedig olyan alkotók munkáiért versenyezhetnek, akik még felfedezésre várnak. A jumpSTART eseményei a gyűjtők és művészetkedvelők számára különleges alkalmak, hogy fiatal, pályakezdő tehetségeket fedezzenek fel, és alkotásaikból vásároljanak.
A jumpSTART így egyszerre szolgálja a fiatal tehetségek bemutatását, a művészeti közösség erősítését, és az egyetem hallgatóinak támogatását.
A Magyar Képzőművészeti Egyetem tavalyi, első Hallgatói Aukciója nagy sikerrel zárult. Az árverésen 92 kiállított mű közül 38 talált otthonra, összesen közel 10 millió forint értékben. A műtárgyak értékesítéséből befolyt bevétel felét közvetlenül az alkotók kapják meg, míg a másik felét az egyetem a tavaly létrehozott szociális alapba helyezi, amely rászorultsági alapon támogatja azokat a hallgatókat, akiknek gondot okoz a tanulmányaik finanszírozása. Így az aukció teljes bevétele az egyetem tanulóinak javát szolgálja.
Idén ősszel a jumpSTART keretében a hallgatók műveivel a Godot Art Expón, az Art Market Budapest nemzetközi kortárs művészeti vásáron találkozhattak az érdeklődők, a programsorozat záró állomása az egyetem hallgatói aukciója.
A három eseményre, a több mint 300 beérkezett hallgatói munkából szakmai zsűri válogatta ki a legígéretesebb műveket. A jumpSTART hozzávetőleg 130 műalkotást mutat be az MKE jelenlegi és néhány frissen végzett hallgatójától.
1. Molnár Ambrus: TIC-TAC, 2024-25 (vegyes technika)
“Diplomamunkám a tömegfóbiával kapcsolatos traumáimat, frusztrációimat dolgozza fel naiv, gyerekes nyelvezet segítségével, ezzel lágyítva annak tényleges súlyát. Számomra ez a képegyüttes terápiás hatással is bír, hisz mióta elkezdtem festeni, úgy érzem, végre kezdek hozzászokni a tömegekhez, nem leszek rosszul a zsúfolt utcán, aluljárókban vagy tömegközlekedési eszközökön. Az volt az egyik célom a művel, hogy legyőzzem a tömegfóbiámat. A festménysorozat 9 db kompozícióból áll, mindegyikük egy-egy történetet mutat be a fenti témában, humorosan. A mű kivitelezéséhez akril festéket és airbrusht használtam.”
https://drive.google.com/file/d/10Ig4vdJz8gfHjh_f285ae2BGsf_tZXn1/view?usp=sharing
2. Tolnai Zsigmond: Rosszban sántikál I., 2025 (rézkarc, aquatinta, papir)
A Drezdai Képzőművészeti Akadémián készült sorozat része, állati és emberi alakok gyanús tevékenységeit járja körül egy elhagyott tanyavilágban.
https://drive.google.com/file/d/1j1kkRdj1FQIi6m10yoYDSVKNjimfx3lH/view?usp=sharing
3. Székely Virág Szirom: Szééétszagggadt az ideg, 2025 (olaj, vászon)
A festmény a Z generáció világfájdalmát dolgozza fel. A fogyasztói kultúra erőteljes dominanciája által meghatározott hamis énkép, a globális identitásválság és az online térben való lét következtében kialakuló önazonosság-elidegenedés tematizálja a művet, ahol fontos a radikális egyediség. A festmény a posztmodern, hedonista nihilizmus légkörét közvetíti: melankolikus lázadás a világ ellen. A kollázsszerű kompozíció a fragmentált valóságélményt jeleníti meg – az epizodikus, állandóan változó káosz vizuális megfelelőjeként. A mű posztstrukturalista, figuratív, szürreális és pop art elemekkel fejti ki mindezt.
https://drive.google.com/file/d/1v72M0bQqLuDC_CgghgkuXJUKpvDTpmcc/view?usp=sharing
4. Tarcsa Rebeka: GASTRO GALERIE (fém asztal, 2025)
Az asztal egy koncepcionális tálalópult, amely a futurizmus formanyelvét és az ipari esztétika nyers anyaghasználatát ötvözi. A karcolt felületű, fényesre lakkozott fém lapot 10 mm vastag köracél lábak tartják, ezzel lebegő, mégis stabil hatást keltve. A tárgy a GASTRO GALERIE konceptuális gasztrostúdió állandó elemeként készült, de önálló műtárgyként is értelmezhető. Az asztal kiegészül egy 6 darabos, mágneses virágtartó szettel, és 30 db gravírozott kanállal, amelyekkel együtt, vagy akár önmagában is értékesíthető. Az asztal jelenleg a Best of Diploma kiállításon megtekinthető.
https://drive.google.com/file/d/1MTt9AM42CWdTOQ7UNMYQmpTLnZldn7IB/view?usp=sharing
Fotók: Rozinyák Dániel

